PurePharma

onsdag 22 februari 2012

Deg och plugg

Här på bloggen är det lite stiltje. Jag får skylla lite på tentaplugg. Varje minut av mitt vakna liv går i stort sett åt till fysiologiplugg. Det är väldigt intressant, men däremot är tidsramarna kanske inte optimala och lite stressad är jag nog. Förhoppningsvis sitter det tills nästa fredag då tentan ska skrivas. Hur som haver. Igår morse kollade jag på nyhetsmorgon samtidigt som jag åt frukost. Det händer inte ofta, men ibland. Där var det i alla fall en bagare som bakade något bröd som han lovordade. Givetvis, med dagens kostdebatter, så förde programledaren in samtalet på om bröd är nyttigt eller inte och om det verkligen har en plats i våra kostvanor. Ni kanske förstår själv vad bagaren svarade. Det sjuka är säkert att många lyssnar på de argument som bagaren hade för att vi ska köpa hans bröd som leder oss rakt ned i ohälsa.


Jag ska väl erkänna att jag inte har helt hundra koll på vad bagare får lära sig om vad människor bör äta, under sin utbildning. Men med tanke på vad dietister och annat löst folk(även vi sjukgymnasstudenter) får lära sig så är det antagligen bara en massa skräp ändå(om de nu har någon kostutbildning över huvud taget). Men jag kan tänka mig att många TV-tittare lyssnar på de råd den här personen spottade ut sig i direktsänd TV. En person som arbetar med livsmedel(ska man kolla bröd det?) borde väl ändå ha koll på sånt, eller...? Antagligen inte, utan han vill väl bara sälja så mycket som möjligt av sina varor. Inget fel på det i och för sig, det vill väl alla som säljer något. Men det kanske inte är en person som man ska lyssna på angående kostråd.


Nu väntar fysiologiboken på mig. Ska läsa på lite om metabolism och digestion i eftermiddag/kväll tänkte jag. Blir nog ett litet inlägg om just de sakerna en annan dag. Det finns nämligen en hel del frågetecken i boken angående dessa ämnen om man säger så.


Move well and have fun!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar