PurePharma

tisdag 28 februari 2012

Återuppståndelse

Nu är det dags att bryta bloggtystnaden. Tyvärr har bloggandet blivit lidande då det har hänt mycket annat spännande på sidan av. Det är svårt att blogga när man knappt har satt igång datorn på två veckor. Som tur är har ju Anton lagt ut lite schyssta recept senaste dagarna. Ska nog ta och göra lite rullader ikväll jag med. :)

I alla fall så hamnade jag i en intressant diskussion förra veckan. Både gällande rehab, träning och kost. För mig finns det liksom ingen tydlig gränsdragning där emellan, utan alla de områdena hänger ihop för mig. Kroppen är väl den gemensamma nämnaren i sammanhanget och min tanke är väl helt enkelt att naturligt är bäst. Min diskussionspartner hade dock en annan åsikt i det fallet. Han höll med om en del, men var inte alls övertygad om att naturligt alltid var bäst. Ett av argumenten som användes var att glasögon ju ändå måste vara bättre än att gå runt och se dåligt. På samma sätt som att det finns andra hjälpmedel som underlättar vår vardag på olika sätt. Jag är den första att skriva under på att det finns vissa uppfinningar som faktiskt är rätt bra att ha. Jag är inte en bakåtsträvare som avfärdar teknik, det har jag uttryckt tidigare här också.

Däremot tycker jag att det är intressant att ta sig en funderare. Det här med glasögon till exempel. Är dålig syn något som fanns på stenåldern eller är det något som kommit fram på grund av vårt leverne? Jag vet inte och jag har inte hittat något evidens för någon sida. Med ett logiskt resonemang skulle man dock kunna komma fram till att blodsockret (som det ju gör vid diabetes) förstör små blodkärl och därigenom försämrar synen. Vid diabetes är detta klarlagt och därför skulle det ju kunna vara en ok gissning att anta att samma verkan finns även hos friska personer. Jag vet dock inte. Nu raljerar jag över något som inte alls är min expertis, men jag vill ändå så ett frö.
Samma sak egentligen med att vi ägnar våra dagar åt att sitta framför skärmar av olika slag. Det borde ju även här vara logiskt att vi försämrar vår syn efter x antal år med uttröttande icke-optimalt ögonarbete.
Sett ur ett evolutionärt perspektiv så kan jag också tänka mig att dålig syn var en rätt begränsande faktor hos våra förfäder. Att inte se faran/bytet på långt håll kan ju inte direkt ha varit en fördel...
Det jag menar är inte att alla med synfel borde utrotas, då skulle jag nämligen stryka med själv också. :) Om man dock menar att naturligt inte är bäst så tycker jag åtminstone att man ska fundera kring om de hjälpmedel man anser är bra egentligen fyller ett naturligt behov eller om de bara är en lösning på ett problem som är skapat av oss själva.

Detta resonemang går ju egentligen att implementera i vilket område som helst. Läkemedelsbranschen är väl kanske ett av de mer tacksamma att raljera om. Här ser vi ju ganska tydliga exempel på hur det forskas fram nya piller som ska lösa livsstilsrelaterade problem. Alla (förhoppningsvis) inom sjukvården vet exempelvis att den bästa evidensbaserade blodtrycksmedicinen är fysisk aktivitet. Varför ska vi då tvinga i folk piller som dessutom har rätt kraftiga biverkningar?

De medicinska framstegen må vara av godo och leda till längre liv hos befolkningen, men utan att basera sitt liv på naturliga aktiviteter och naturlig mat ser jag inte att det längre livet nödvändigtvis innebär högre livskvalitet. De flesta som anser att stenålderslivet inte är bra använder ofta argumentet att medellivslängden var kortare på stenåldern än den är idag. Ja, stirrar man sig blind på statistik så kan man alltid bevisa mycket som är till sin fördel. Om man dock tolkar statistiken så kanske man istället kan fundera kring varför det är så. Kanske fanns det lite mer vilda djur och andra faror förr än vad det finns nu? Kanske var livet lite tuffare? De som dock inte dog av attacker verkar dock ha levt minst lika länge som vi gör idag och de verkar också ha gjort det utan de ålderssjukdomar vi idag tolkar som naturligt åldrande.

Så. För min del kommer naturligt att slå onaturligt på fingrarna alla dagar i veckan. Även om jag använder datorer och iphone m.m. så skulle jag hellre vara ute i skogen än att sitta förslavad framför en dator. Därmed inte sagt att datorn underlättar mycket för mig. Det stora problemet är nog dock att vi tror att underlättande, lätt och enkelt är vad livet går ut på medan det nog är tvärtom. Livet börjar utanför the comfort zone! :)

Move well and have fun!
/P

2 kommentarer:

  1. Hej Paleovänner!
    Nu har jag kört paleo i 28 dagar med både framsteg och snedsteg.....

    Har även fått min mamma, lillebror och syrran att också börja käka paleo, inte helt strikt men fått in dom i rätt tänk :)

    Som sagt har det varit både framgångar och motgångar, men i det stora hela tycker jag det funkat bra, men jag kommer inte fortsätta helt strikt med paleo, jag kommer tillsätta lite mejeriprodukter, tex ost grädde lite mjölk.

    På vardagarna är det mycket lättare att hålla sig till paleo än på helgerna, tex blev en pizza en kväll med 2 öl.

    Men i helheten har jag fått en helt ny insikt i mattänket! Så det kanske blir en 70-80 % paleokost, känner att det funkar bäst för mig. Men kommer aldrig mer att värma en gorbys pirog eller dylikt :). Sedan pasta & ris känner jag att jag klarar mig utan men en potatis då och så är gott.

    Vad tycker ni om mitt framtida upplägg angående kosten?

    SvaraRadera
  2. Tjena Pär!
    Shit vad sjukt att det redan gått 28 dagar. :) Jag tycker att det låter som att det går hur bra som helst! Snedsteg kommer man ju alltid ha, så min filosofi är att se till att njuta så mycket som möjligt av snedstegen. För mig handlar det här mer om att ha utrymme för att njuta av goda saker och äta "bra" utöver det. För vissa funkar det nog bättre att vara helt svart och vit, medan det för andra funkar att glida i någon slags gråzon och köra lite mer 80/20, som du verkar vara inne på.
    Jag tror ju definitivt att det är sjukt mycket bättre att köra paleo 80/20 än att äta gorbys och pasta hela tiden. Man behöver liksom inte alltid sträva efter 100%. Det viktiga är ju att man mår bra. Tanken ska ju inte vara att man blir manisk och att allt kretsar kring mat hela tiden. Gör det som passar dig! :)

    Angående ditt upplägg så tycker jag att det liknar mitt eget rätt mycket. Om det är något jag äter som inte riktigt är paleo så är det ost och smör. Potatis äter jag vid något enstaka tillfälle också och det känns som sagt mer lockande än degprodukterna. :)

    Kul att familjen också börjat tänka paleo. Det är samma med vår familj också som nu kör rätt strikt paleo och mår jättebra av det. Hoppas verkligen att du mår så bra av maten som det verkar och att din familj också får känna av samma positiva effekter! :)

    Nu ska jag gå och förbereda lite broccolimos! :)

    Ha det gött så hörs vi!
    /Petter

    SvaraRadera