PurePharma

fredag 13 januari 2012

Nyårslöften

Hej!
Nu är jag tillbaka efter några dagars härlig semester i London, laddad med ny energi. Det dystra är väl kanske att jag bytt strålande solsken och +10 grader mot -1 och horisontellt snöfall.
Det som slog mig tidigare idag, är att vi troligen har en del nya läsare så här i början på året. Nyårslöften ska uppfyllas och det googlas på viktnedgång m.m. Om du är en ny läsare så ska du känna dig varmt välkommen. Vi ska ta hand om dig på bästa sätt. :)
Tänkte i alla fall att det kan vara bra med en liten återgång till vad stenålderskost egentligen handlar om. Har du läst det här förut och känner dig less på det så finns det ett kryss uppe i högra hörnet på skärmen. För er andra så kommer här en liten snabbguide till stenålderskost.

Att äta:
Kött, fisk, fågel
Grönsaker
Nötter och frön
Ägg
Frukt och bär
Fett (Kokos av alla dess slag, olivolja, avokado, djurfett, ev. smör)
Kryddor och örter
Ev. feta mjölkprodukter till viss del (lite gråzon)
Mörk choklad och rödvin som njutningsämnen någon gång ibland

Att undvika:
Spannmål (ja, allt. Till och med den där skivan med grovt bröd som var så nyttigt enligt senaste IForm)
Socker
Mjöl
Tillsatser och E-medel i olika slag
Bönor
Lightprodukter
Listan kan ju fortsätta med mycket som inte står i listan ovan, men det borde ju gå att lista ut resten genom uteslutningsmetoden...

Varför stenålderskost då?

För min del handlar det helt enkelt om logik. Att äta den kost som så många genom mänskligheten överlevt, utvecklats och frodats på känns ganska tryggt. Att dessutom utesluta det som bär den stora orsaken till dagens fetmaepidemi gör inte saken sämre för min del.

Förutom det som står ovan så är det jättebra att välja ekologiska och närproducerade produkter. Det säger ju sig själv varför det är bra, men det är inte bara för djurens och naturens skull. För din egen skull så kommer du också få mer näringsrika produkter som förhoppningsvis inte är behandlade och raffinerade till vägs ände.

Nu har jag säkert glömt en del här uppe, men se det som en startguide om du är intresserad av att prova. Tänk också på att inte se det här som en quick-fix utan se det som en livsstilsförändring. Visst kan det hända att du rasar i vikt första veckorna, eller får den där kroppen du alltid velat ha. Men försök att drivas av en vilja att må bra i längden istället för snabb förändring. Sätt upp mål. Både lång- och kortsiktiga. På så vis ökar du chansen att lyckas.
Sen kan man ha lite olika approach på det här med förändring. Vissa vill gå all in och förändra allt på en gång, medan vissa vill prova på lite smått och förändra lite i taget. Hitta det som fungerar för dig och skit i vad andra säger. Bara du vet hur du fungerar!

I övrigt får ni jättegärna ställa frågor i kommentarsfält eller via mail. Både jag och Anton är jätteintresserade av det här och blir bara glada för funderingar och feedback.

Kom ihåg att den bästa tiden att ändra något är NU!

Move well and have fun!
/P

6 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag är en av dom där nya läsarna efter nyår och det är kul att jag har hittat en blogg som passar mig och min paleo-filosofi. Ska fortsätta följas :)

    Mvh J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt J!
      Hoppas att du blir lika frälst som jag och Anton har blivit och att du känner att du mår bra av det.
      Fråga på om du funderar något, så kan vi kanske svara om du har tur. :)

      Trevlig läsning!

      Ha en trevlig helg!
      /Petter

      Radera
  2. Jag mår bra, för det mesta ska sägas. Men ett litet problem har jag som stör mig, har under förmiddagen varit ute och sprungit en runda, och sen käkade jag en köttbit, grönsaker med avokado, men sen satte jag mig i soffan ett tag, och när jag ställer mig upp så snurrar det till lite lätt i huvudet, och jag blir yr 4-5 sekunder, samma sak händer om jag suttit på knä eller dylikt.. Ingen aning om jag har högt/lågt blodtryck, men tänkte om detta kunde bero på kosten? Nåt som saknas?

    Mvh J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju alltid svårt att säga säkert vad det kan bero på.
      Personligen hade jag lite omställningsbesvär i form av en slags yrselkänsla i slutet av långa träningspass. För min del höll det i sig i några veckor, men jag har läst om några som haft det i månader. Det handlar om att kroppen har en invänjningsperiod där den "lär sig" fungera på mindre kolhydrater. Den där känslan att det snurrar till i huvudet när man reser sig upp har jag haft i ganska många år och det händer då och då. Det kallas ortostatism eller postural hypotoni och är rätt vanligt när man är lång. Har man lågt blodtryck så är det lätt hänt att det snurrar till lite när man reser sig. Inget farligt dock.

      Sen får man ju se till att man får i sig tillräckligt med mat. Ät dig mätt när du äter och se till att äta varierat. Då behöver man enligt mitt sätt att se på saken inte tillföra andra ämnen. Stenålderskost handlar ju inte om att banta eller dra ned på kalorier på något sätt. Ät god mat och ge kroppen några veckor att ställa om. Prova att lägga till mer mat om du tränar hårt/sprungit långt.
      Att äta bättre har ju också den bra effekten att det ofta är blodtryckssänkande, så det kan också vara en sådan sak du känner av. Som sagt är det mest i början när kroppen ska vänja sig som man känner av en sådan sak.

      Svaret ovan är som sagt grundat på egna erfarenheter. Skulle du vara orolig och inte bli bättre så är det ju alltid bättre att undersöka det grundligare.
      Lycka till!
      /Petter

      Radera
  3. Tackar ödmjukast för ditt svar!

    Eftersom jag missade din trevlig helg-önskning tidigare så får jag önska trevlig fortsättning på helgen nu!

    Mvh J

    SvaraRadera
  4. Hej Jay, trevligt att du har hittat till vår blogg! Som Petter skrev kan dina besvär säkert ha med omställningsbesvär att göra. Jag själv upplevde ofta dessa snurringar och yrsel i början. Nu har jag haft sådana problem hela livet( jag är 2 meter lång) men det blev lite värre de första veckorna när jag precis börjat med paleo. Jag funderade lite om det kunde ha något med mitt saltintag att göra. Som paleolit får man kanske inte i sig lika mycket salt som om man äter en "svenssondiet"(husmanskost). Kollar man innehållsförteckningar på mat som inte klassas som paleo finns nästan alltid salt med på något hörn och ofta är det ganska mycket av den varan i produkten också.


    Så det jag själv gjorde var att tillsätta lite extra havssalt i maten och det gjorde det faktiskt lite bättre. Nu upplever jag dessa snurrningar även nu, men som jag sa tidigare har jag haft det i stort sett ända sedan de tidiga tonåren. Men som Petter sa så kan det säkert också bara vara omställningsbesvär som spökar. Men prova tillsätt lite extra salt och se om det hjälper.
    Fortsätt gärna ställa frågor och kommentera, det är vi inte så bortskämda med! :)
    /Anton

    SvaraRadera