PurePharma

torsdag 26 januari 2012

Livsstil

När man läser paleo/primal/stenåldersbloggar så slås man ofta av hur de flesta liksom går all-in i hela livsstilen. Man kanske börjar med att ändra maten och dras sedan in i andra delar av stenålderslivet.

För min del blev det så att jag liksom bara fortsatte förändringen av bara farten. När man väl börjar ifrågasätta en del av de tankar och handlingar man cementerat i sig själv är det lätt att man börjar ifrågasätta annat också. Det är väl också på det sättet som vi faktiskt kan utvecklas som människor. Att bryta oss loss från invanda hjulspår och mönster, hur obekvämt det än kan kännas.

Jag strävar inte efter att leva i en grotta utan tillgång till modern teknik. Det är liksom inte mitt mål med det här, men som en del av förändringarna så har jag definitivt hamnat på ett annat spår än jag var på tidigare. Jag har kommit till insikt i att konsumtion kanske inte är svaret på allt här i världen. Idag verkar man tro att meningen med livet är att konsumera. Är man inte lycklig så köper man något mer. Det jobbiga är bara att det liksom aldrig tar slut. Man fastnar i hjulet och låter det fortsätta gå runt.
Jag jobbar personligen med att komma ur det där hjulet. Nu snackar vi liksom inte hippielivsstil och inte köpa någonting på ett årtionde. Nej, men jag ska sluta lura mig själv och tro att jag blir lycklig bara jag köper den där teknikprylen, eller tröjan, eller vad det nu är.
Istället ska jag fokusera på det som verkligen gör mig lycklig. Socialt umgänge, kärlek, utmaningar och allt som känns roligt.

Det här inlägget kanske inte känns helt paleo för dig, men för mig är det grundstenen i min nya livsstil. Jag tror inte att vi som befolkning är lyckligare idag än när vi levde i grottor och hade det riktigt tufft nästan varje dag. Jag är medveten om att det var ett hårt liv då och jag är glad att jag har tak och väggar omkring mig. Dock tror jag att det är dags att släppa på lite bekvämlighet och konsumtionshets och ägna oss åt det vi faktiskt mår bra av på riktigt. Om du tänker efter så vet du nog precis vad som faktiskt gör dig så där extra lycklig.

Jag tror att det är lätt att man börjar förändra mycket när man väl har ändrat en del av livet. Men oavsett om du ändrat kosten, träningen, vardagen eller hela livsstilen spelar nog egentligen ingen roll. Hitta det du trivs med och känner att du utvecklas av. Bli inte förskräckt av alla som går in med huvudet före och förändrar allt. Det behöver inte du göra om du inte vill. En resa börjar alltid med ett första steg.

Nu ska jag ta och byta bekvämligheten i min varma lägenhet mot lite stenlyft och balansgång ute i skogen. It's time to MovNat. :)

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar