PurePharma

tisdag 24 januari 2012

Kyckling- och spenatlasagne

Gjorde en riktigt god kyckling- och spenatlasagne igår.
Enkel att göra och fylld med goda smaker.
Recept kommer nedan:

Gul lök
Vitlök
Champinjoner
Kycklingfilé
Basilika
Bladspenat
Aubergine
Flingsalt
Svartpeppar
Fetaost (Valfritt)

Hacka lök och vitlök. Skär champinjonerna.
Stek tillsammans i en panna till dess att det får fin färg.
Skär kycklingen i bitar. Fräs på så att den också får färg.
Släng sedan i bladspenaten tillsammans med kycklingen. Ta mycket spenat då den "krymper" rätt mycket vid tillagning.
Rör sedan ned svampen och löken tillsammans med kycklingen och spenaten. Släng i en kruka basilika (alltså bladen, inte krukan). Ta av från spisen.

Skär auberginen i skivor. Bred ut som lasagneplattor i ugnsfast form. Varva med kycklingröran i önskat antal lager. Avsluta med aubergine och täck med fetaost (om du äter mjölkprodukter) eller nåt annat gott.
Ställ in i mitten av ugnen på ca 200 grader i ca 20 minuter, eller till dess att auberginen är genomstekt.

Servera med en god sallad, eller som jag gjorde igår. En god krämig avokado.
Smaklig måltid!

Move well and have fun!
/P

6 kommentarer:

  1. Har läst mycket om paleo nu, ska börja nästa fredag (storhandla då) med paleo, magen krånglar väldigt mycket nu (IBS) och hoppas denna kosten kommer hjälpa mig. En fråga, läser du äter mycket bacon till frukost, är detta paleo?

    Tack för en grymmt bra och inspirerande blogg

    SvaraRadera
  2. Tjena!
    Kul att höra att du ska köra igång med paleo! Jag tycker att du gör helt rätt som provar! Min flickvän har också haft en del magproblem sedan tidigare och de är helt borta nu när hon gått över till paleo.
    Hoppas att du också får samma resultat!

    Både jag och Anton (och många andra som äter som oss) äter ofta bacon. Bacon är paleo och är även väldigt mättande, så kör på. Fett från djur är bra!
    Det man kan vara lite uppmärksam på är att vissa producenter har valt att pumpa in druvsocker och E-medel i sitt bacon, vilket är rätt korkat enligt min åsikt. Men titta på innehållsförteckningen så ska det gå bra! :)

    Dela gärna med dig av din resa här i kommentarerna.
    Stort lycka till!
    /Petter

    SvaraRadera
  3. Okej! Härligt att höra! Vilket märke är bäst?
    När jag i början läste om paleo var det mycket att man ska äta magert kött hela tiden, vilket lät väldigt tråkigt. Men sen när jag hittade eran blogg med erat sätt att tolka paleo såg jag bara positiva saker med att börja med paleo och gott!

    Tränar i nuläget löpning ca 4 gånger i veckan + något stryketräningspass och badminton i veckan. Ska bli intressant hur kroppen reagerar när jag inte får i mig den livsnödvändiga pastan :)

    Vad gäller alkohol, gillar att ta en öl på helgen, är det helt vansinningt med paleo, ett glas rött är bättre har jag förstått, men vad tycker ni? Mycket frågor så här innan man ska börja men kul att kunna få så fin feedback här!

    SvaraRadera
  4. Som med det mesta i matväg så är det bästa det som är KRAV-märkt/ekologiskt. Har du möjlighet att köpa kött från en bonde i närheten så är det ju det absolut bästa. Är faktiskt inte så dyrt alls samtidigt som det är mycket godare produkter. Annars finns det ofta lite ekologiska "massproducerade" artiklar att köpa också och de brukar vara bra. Tyvärr är det ju oftast så att det som är billigast kanske också är sämst, men det är ju ett val man får göra på egen hand.

    Var beredd på att träningen kanske kan kännas lite segare än vanligt första tiden. Det tar ett tag innan kroppen vänjer om sig från den så kallade livsnödvändiga pastan. :) För mig tog det någon vecka, men då hade jag i och för sig smugit igång med förändringen någon månad innan. För vissa tar det någon månad, men om man inte är elitidrottare så gör det ju ofta inte så mycket om man får köra lite lägre tempo ett tag. Jag lovar att det är värt det i efterhand! Så mycket som jag orkar nu har jag aldrig orkat tidigare. :)

    Precis som du säger så är ju rött vin det bästa i alkoholväg. För min del handlar dock inte den här livsstilsförändringen om att späka och straffa mig själv utan snarare om att njuta av livets goda. Vår 80/20 princip (som i och för sig blivit mer av en 90/10) står ju för att fortsätta unna sig saker som man verkligen gillar. Jag gillar också öl och dricker en sådan ibland.
    Jonas Colting sade på sin föreläsning "Den nakna hälsan" (rekommenderas förresten varmt) att man ska använda "kolhydrater" som njutningsmedel. Inte utfyllnad på tallriken.
    Om man börjar avstå från saker man verkligen vill ha så tror jag att man lätt faller tillbaka till gamla hjulspår. Bättre då att unna sig någonting gott ibland och se till att "sköta sig" större delen av tiden istället.

    Sen tror jag också att det kommer ge sig med tiden. Jag hade jättemycket funderingar och tvivel kring hur jag skulle klara mig utan vissa saker. När det sedan hade gått någon månad så visade det sig att jag inte saknade det alls och när jag väl provade att äta det så fick jag ont i magen.

    Jag är inte så duktig på att hålla mig kort, så nu fick du en smärre uppsats som svar, men jag hoppas att du fick ut något av det. :)
    Vi tycker bara att det är kul med frågor och försöker svara på dem så gott vi kan.
    Som sagt så får du gärna fortsätta dela med dig av hur det går för dig på din resa.

    Lycka till!
    /Petter

    SvaraRadera
  5. Detta låter så otroligt roligt & spännande!
    Vad gäller kött så är min farbror bonde så där får jag griskött året runt :)

    Jonas coltings föreläsning ska jag på den 7:e februari :)

    Jag har nu iaf avstått så gott det går från "synligt" socker (läs, godis, läsk m.m), tror detta kommer bli det svåraste när man slutar helt med sockret. När man börjar med paleo, ska man vara helt strikt i början så kroppen vänjer sig, och efter ett tag börja "fuska"?

    Träningen kan jag inte vara utan, men om man bara behöver gå ner i tempo på löpningen så ska det nog bli bra :)

    En fråga till :)
    Har du någon aning vad du och din sambo lägger ut i månaden på mat? Jag förstår att det kommer bli dyrare, får man räkna med dubbla matkostnaden?

    SvaraRadera
  6. Där kan vi snacka lyx! Det gäller att ha kontakter! :)

    Härligt! Jag kan nästan garantera att du kommer bli inspirerad. Han har liksom den effekten på folk. :)

    Jag tror helt klart att det finns en poäng med att strikt avstå från allt "skräp" i början. Det finns ju en anledning till att det figurerar en hel del 21 dagars/30 dagars utmaningar (Whole30, 21DSD m.m.) Det verkar helt enkelt som att det tar 21 dagar för kroppen att detoxa bort sockret och börja vänja sig vid en annan energikälla. Jag tror också att det blir lättare för en själv om man går in stenhårt i det i början. Sen ska man ju absolut inte ge upp om man råkar stoppa i sig någonting under de här 21 dagarna. Men med ett tydligt mål blir allt enklare.

    Någon sådär exakt summa har jag faktiskt inte, men det har för oss faktiskt inte blivit någon större skillnad sedan innan. Maten vi väl köper är ju inte speciellt billig alla gånger, men det kompenseras delvis av att jag exempelvis klarar mig på 2-3 mål mat/dag jämfört med tidigare 6-7 (med mellanmål såklart). Sen tycker jag också att man blir rätt duktig på att planera matinköp. Veckohandlar man och ser till att fylla frys och skafferi med goda saker så slipper man det eviga springandet på affären. När jag väl är i en affär så händer det ju ofta att det slinker ned nåt man inte hade tänkt från början, så nu slipper man ju faktiskt också de impulsköpen. :)
    Lite dyrare har det kanske blivit, men då vet jag ju också att vi äter mat med högre kvalitet än tidigare och det är värt varenda öre. Men det handlar absolut inte om dubbla kostnaden för vår del.

    Så mitt tips rent ekonomiskt är att storhandla och fylla på lagren. Ha alltid kött i frysen och ägg i kylen m.m.
    Ha en trevlig helg!
    /Petter

    SvaraRadera