PurePharma

måndag 16 januari 2012

Ja, men alla andra har ju...

Ok. En gång för alla nu. Bara för att alla andra runt omkring dig gör på ett visst sätt, eller har en viss åkomma så behöver inte det betyda att det på något vis är rätt eller bra. Oftast kanske det snarare är tvärtom. Det är ju inte direkt ovanligt att de som tar sig till toppen är de som brutit mot allt "normalt" och gjort helt tvärtom.

Så är du en av de människor som rättfärdigar ett ryggskott varje gång du byter däck på bilen, eller skottar lite snö med att "ja, grannen har ju samma sak" eller "ja, så blir det ju varje gång jag gör det här" så är det kanske dags att tänka om.
Bara för att stora delar av västvärlden nu lider av fetma och diabetes så betyder det ju inte att det är varken bra eller roligt att ha det. Det betyder inte heller att det är oundvikligt att drabbas av det.

Det stora problemet med vår värld idag är att vi alldeles för länge (sedan uppkomsten av mikroskopet kanske..?) tittat på världen på minsta möjliga nivå. Vi isolerar och reducerar allt till en nivå som gör att allt blir totalt löjligt och oåtkomligt. Framför allt kanske detta gäller just träning och kost. Folk vågar knappt äta eller träna längre, eftersom man "inte kan något om bra mat/träning." Vem vet liksom vilken vitamin som är nyttigast för dagen, eller vilken variant av bicepscurl som bäst prickar in den delen av biceps som ser snyggast ut i den tröjan? Vi människor är oftast rätt skraja för att göra bort oss och med de tidningslöpsedlar och -artiklar som finns idag så gör man ju bort sig på löpande band om man inte uppdaterar sig på varenda litet feltolkat rön som kommer ut.

Att se på världen genom mikroskop gör livet till en rätt jobbig grej. Att scanna innehållsförteckningar efter "Rekommenderat dagligt intag" för att se till att man uppfyller rätt vitaminnivå, samtidigt som man ska räkna kalorier för att se till att man inte får i sig för mycket blir lätt ett heltidsjobb. Då är det lättare att stoppa huvudet i sanden och beställa en pizza. Då har vi ju i alla fall gjort valet att välja bort "det jobbiga" i att hålla sig uppdaterad varje dag.

Om du istället väljer en syn på livet där maten är naturlig och varierad och inte fabriksproducerad, träning består av helkroppsrörelser och inte isolerade enledsrörelser så har du helt plötsligt ett annat utgångsläge.
Folk i allmänhet tycks tro att bara för att man äter bra mat så gör man inget annat än att tänka på mat och träning. Att hela livet kretsar kring svåra och jobbiga val hela tiden. I mitt fall är det så felaktigt som det bara kan bli. Mat och träning för mig är absolut centrala delar av mitt liv, men jag ägnar inte en tanke åt kalorier, vitaminer eller näringsfördelning.
Äter gör jag för att jag tycker att det är gott samtidigt som det är en härlig social aktivitet som gör att man kommer närmre sina nära och kära. Tränar gör jag för att jag mår bra av det och (oftast) har kul under tiden. Mitt liv har helt enkelt slutat kretsa kring mat och träning på det sätt det gjorde tidigare när jag var fast i kosttillskottsdjungeln (ett ord som definitivt borde komma in i SAOL 2012).

Så, nu tycker jag att du ska glömma allt vad måltidsersättningar, kaloritabeller och bicepscurl heter och istället kommer över till oss på den roligare sidan (jo, kom igen nu. Vi har kött!).

Sluta isolera rörelse. Din kropp blir inte starkare och bättre bara för att biceps eller hamstrings blir starkare/större. Det enda du lyckats med är att lättare skaffa dig ryggskott när du tar upp en strumpa från backen.
Nästa träningspass tycker jag att du ska försöka att bara använda övningar där du minst rör två leder åt gången (tänk marklyft, benböj, press- och dragövningar m.m.). Och nåde dig om du sätter dig i en maskin. Då får du med mig att göra.

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar