PurePharma

onsdag 18 januari 2012

Hur mycket? Hur ofta? Hur länge?

När det gäller just kost och träning så är ovanstående funderingar väldigt vanliga. Hur mycket får jag äta? Hur ofta måste jag träna?
Träning och kost blir till ett arbete och om vi alla är ärliga nu. Vem gillar egentligen arbete? :)
Jag har själv tänkt likadant och varit fast i samma fälla. Jag har trott att jag måste träna x antal pass varje vecka för att kunna se resultat. Jag har trott att en dags frånvaro från träning har inneburit katastrof. Jag har däremot haft väldigt svårt att se saker och ting på längre sikt.
Missförstå mig rätt nu. Träning är viktigt. Däremot är träning aldrig så viktigt att det bör uppta hela hjärnan under hela dagen. Samma sak med mat.

Den här resan mot ett paleoliv är för mig så mycket större än mat och träning. Det handlar om att lyssna på mig själv och att göra saker som utvecklar mig och gör mig glad. Att välja att äta mat som får mig att må bra är en viktig byggsten i det. Samma sak med träningen. All träning kan inte vara rolig. Träning är jobbigt. Men om man ägnar sig åt saker som man i grunden tycker är roligt så är det så hemskt mycket lättare. Min träning tidigare har uteslutande varit uppbyggd av tung (och lite felaktig) styrketräning och löpning. Det gjorde att det enda användningsområde jag hade för min kropp var innanför gymmets väggar. När det handlade om mer basala saker som att klättra, kasta, bära, lyfta, hoppa och andra roliga grejer så var jag inte så bra.
För mig har det inneburit så mycket glädje att försöka återta de här förmågorna. Jag tror att det finns programmerat i oss att må bra när vi utför basala rörelser. Träning i sig ger ju en hormonkick, men jag tycker att det känns ännu starkare när man gör träning som är rolig och som innehåller moment som är en stor del av vår genetiska kod.

Att behöva veta hur mycket, ofta och länge något ska utföras är kanske det första vi behöver släppa för att faktiskt kunna njuta av träning. Visst förstår jag att det finns de som har mer pressade scheman än vad jag har och därför behöver klämma in ett träningspass någonstans. Jag tror dock att det viktigaste av allt är att förstå att all rörelse räknas. Tyvärr representerar jag en bransch där man försöker ångestladda det här med träning genom att berätta för folk att det måste vara si och så länge på den här intensiteten för att det ska få kallas ett träningspass.
Om det istället gör att folk sitter kvar i soffan för att man inte har tid att träna, då har man ju inom hälso- och sjukvården verkligen lyckats...

Så. Ska du börja träna, eller kanske äta annorlunda? Alla är nervösa, lite rädda och osäkra innan en förändring. Innan man tar steget ur sin comfort zone. Det viktiga blir därför att hitta ett sätt att göra det på som funkar för dig. Är det att ta en kort promenad varannan dag eller att göra några armhävningar var tredje måndag? Heja! Det är så grymt mycket bättre än att inte göra någonting alls.
Samma sak med maten. Börja med en liten förändring om det passar dig. Välj bort allt konstgjort, eller sluta dricka Fanta. Försök bara hitta den väg som passar dig.

Det är dags att börja kämpa mot all ångest som finns associerad med kost och träning. Var aldrig missnöjd när du har tränat, även om du hade kunnat träna lite hårdare eller längre. Det kan man nämligen alltid göra. Det kommer en dag imorgon också och då kanske du känner dig hur pigg som helst i kroppen och kan träna bättre.
För mig har det hjälpt att sluta använda klocka när jag springer och sluta räkna repetitioner när jag tränar. Prova vad som funkar för dig!

Och det viktigaste av allt:
Move well and have FUN!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar