PurePharma

tisdag 17 januari 2012

Dagens recept

Många tycker nog det här med paleo/stenålderskost kan vara ganska krångligt. Men tro mig, det är det verkligen inte. Med bra, goda, naturliga råvaror kan man koka ihop det mest fantastiska rätterna. En annan positiv sak med naturliga råvaror är att de smakar så mycket mer och bättre. På så sätt behöver du inte blanda ihop så mycket olika smaker/kryddor för att göra något gott. Igår kokade jag ihop en gryta med älgkött som bas. Det tog cirka 10 min att fixa ihop allt och sedan fick den stå och puttra under natten och idag fick den följa med till skolan för att tjäna som dagens lunch. Jag har nog godast lunch på hela skolan idag(och övriga dagar för den delen). Detta behövs för att göra den gryta jag gjorde igår:


Älgkött i bitar från en kompis som skjutit älgen själv. Jag räknar med cirka 300 gram per person vilket nog är ganska mycket(jag gillar kött).
Krossade tomater
Paprika
Tomater
Champinjoner(här snålar jag inte heller)
En skvätt grädde(inte paleo, 20%?)
Smör
En nypa halvssalt
Svartpeppar
Paprikakrydda
Ekologisk grillkrydda. Hittade denna kryddblandning på ICA och blev väldigt glad. Den smakar bra och har bra innehåll.


Gör sedan så här:
  • Stek köttet i rikligt med smör, snåla inte!
  • Hacka under tiden paprika, tomater och champinjoner
  • Krydda köttet
  • I med krossade tomater när köttet fått fin färg
  • I med grädden
  • Smaka av, tillsätt mer kryddor om önskvärt
  • Låt puttra ett tag
  • Tillsätt sedan grönsakerna och champinjonerna
  • Låt sedan puttra på svag värme så länge du känner för. Jag hade den på under natten och grytan fick då stå på värma i cirka 10 timmar.

Det här är busenkelt. Krångla inte till det i onödan. Även om jag alltid står mig länge på ägg och bacon som jag nästan alltid äter till frukost så måste jag erkänna att jag verkligen längtar till lunchen nu när jag ska få avnjuta denna underbara rätt. En promenad i solskenet och en kopp kaffe på det så kan jag verkligen säga att jag använt min lunchrast på bästa möjliga sätt.


Move well and make a stew!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar