PurePharma

måndag 5 december 2011

Viktnedgång

Att gå ned i vikt har inte varit något huvudmål för min egen del med denna livsstilsomläggning. Nu har jag nog droppat några kilo ändå, men eftersom jag inte var överviktig innan så har det inte hänt något dramatiskt på den fronten tror jag. Jag har faktiskt inte vägt mig än, men jag får nog ändå ta och göra det. Jag ser i alla fall ganska tydliga resultat när jag kollar mig i spegeln. Jag har blivit mer "deffad" utan att väga maten, träna stenhårt eller leva på kalorimässigt existensminimum. Ganska schysst tycker jag själv. :)

Om man dock har övervikt som man vill bli av med är jag personligen övertygad om att stenålderskost är riktigt bra för att åtgärda det.
Utan socker och mjöl som höjer insulinet efter varje måltid (höga halter insulin gör enkelt sagt att kroppen lagrar fett) kan din kropp istället fokusera på att bränna fett. Utan socker och mjöl försvinner också ditt sötsug rätt snabbt. Detta eftersom kroppen får sin energi från annat håll och därför inte behöver kräva mer socker för snabb energi.
Ju mer jag läser och lär mig om kroppen, desto mer övertygad blir jag om att vår fantastiska kropp är helt och hållet logisk. Tankar vi den med skräp som våra gener inte vet hur de ska hantera så blir vi också feta, sjuka och trötta. Äter vi istället mat som funnits i alla tider kan vi hålla oss friska, pigga och normalviktiga. Dina gener förväntar sig det av dig!

Att gå ned i vikt är dock ett långsiktigt mål och en ordentlig förändringsprocess. Ta ett steg i taget och stressa inte fram någonting. Om du bara vill börja med en enda sak så är mitt tips att exempelvis sluta med socker i olika former. Sen är det bara att fortsätta om du känner att det funkar. Det viktiga tror jag är att dra ned på skräpet. Sen blir det bara naturligt att stoppa i sig bra saker, eftersom du kommer känna hur bra du mår. Det gör i alla fall jag. :)

Lånar en bild från Mark's daily apple, som beskriver hur du kan bygga upp din kost om du är nyfiken på att prova paleo. Glöm nu allt vad kostcirkel heter och våga prova något nytt. Risken, om du följt alla livsmedelsverkets råd är att du sitter där och är överviktig ändå. Dags att vara kritisk och våga tänka nytt!

Move well and eat paleo!
/P


2 kommentarer:

  1. Jag imponeras hela tiden av erat kunnande om Paleo! Kul! Men en intressant sak att reflektera över är den föda hästar, kossor, rådjur, lejon mm äter. Hästar är, tillsammans med människan, det uthålligaste djuret på jorden. Deras föda består av hö och havre = 100% stärkelse (kolhydrater) och så vitt jag kan se det mår dessa djur prima. Kossor (kanske inte den bästa förebilden när det gäller viktsynpunkt) äter uteslutande gräs (också det stärkelse) vilket är detsamma med rådjur, gaseller antiloper mm som alla äter växter, blad mm som är stärkelsekällor. Och alla är mycket snabba och uthålliga! (inte kossorna dock). Ett lejon äter dock kött, men är tvärtemot väldigt lat i levnadssättet, som inte ödslar krafter på att röra sig vid undantag då de är hungriga.
    Det är något att tänka på tycker jag. Hur kan man vara 100 % säker på att paleo ska vara det mest optimala för oss människor? Jag har själv både ätit paleo och LCHF kost (åt det i 4 månader utan att fuska en ända gång med spannmål). Den ända effekten jag fick var matsmältningen. Inga gaser eller dålig avföring, utan där såg jag skillnad. Annars så kände jag inte den minsta effekt. Sysslar med uthållighetsidrott och har redan en sådan bra fettförbränning att jag på köpet inte får något känsligt insulin. Äter i princip allt utom rent socker! Kroppen har en förträffligt bra förmåga att anpassa sig efter situationer, vilket den gör om man börjar äta Paleo (lite omställningsbesvär i början såklart). Men personligen anser jag att Paleo (eller framförallt LCHF) är ett utmärkt sätt att äta om man har känsligt insulin (som allt för många i dagens samhälle är drabbade av eftersom de har ätit allt för stora mängder socker under en längre tid) eller är väldigt överviktig. Är man dock en uthållig person vinner man inte så mycket på det, ty uthållighet ger på köpet en god fettförbränning. Ja, jag vet mycket väl vem Jonas Colting är och visst är han en uthållig människa som "nästan" äter paleo. Under tävlingar livnär han i sig på stora mängder vitargo, red bull, bars, coca cola mm som är fullproppat med socker just för att han vill hålla en hög intensitet under tävlingen. Sjävklart räcker fett mycket längre än kolhydrater, men ju högre instensitet desto mer kolhydrater vill kroppen ha. Men ärligt talat, hur konkurenskraftig är ironman på en skala 1-10? gämför man det med marathon och cykling så är det nog 20 gånger så många som utövar de sista idrotterna jag nämnde. 2.03 på marathon är hästlängder bättre än hans tider på ironman kan jag redan nu svära på! Och vad äter dessa uhållighetsidrottare? Jo, Ugali och bönor som innehåller rikligt med kolhydrater. Det är fakta som man inte kommer ifrån.
    Men som sagt, båda ni har känns positiva effekter av Paleo, så det är ju bara att fortsätta på den vägen! Men å andra sidan tror jag inte att ni åt de fetaste (och mest naturliga) produkterna innan ni la om er kost? Då märker man sjävklart större skillnader. Jag har sedan barnsben alltid valt de fetare produkterna före lighprodukter, ty mina föräldrar (och jag med för den delen tycker det smakar skit) men vi åt också samtidigt de som ni ratar, spannmål! Men jag kan trots det gå mätt i över 6 timmar om jag vill, träna på fastande mage utan att gå in i väggen mm tack vare min uthållighet!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Väldigt spännande att läsa ditt resonemang!
    Jag kan väl inte annat än att hålla med om mycket du skriver.

    Nu är jag inte på något sätt utbildad i djurens anatomi och fysiologi, men jag är rätt övertygad om att vi är rätt annorlunda byggda än vad de är. Vi människor är ju bevisligen gjorda för att äta kött till skillnad från växtätarna, men vi har ju ändå den stora fördelen i evolutionen att kunna anpassa oss till det vi har i omgivningen. En vildhäst eller en häst som får den motion den behöver mår ju som sagt bevisligen bra, men har du sett en häst som inte fått röra på sig tillräckligt? De kan faktiskt gå upp mycket i vikt på kort tid och drabbas av fång m.m.

    Tränar man stenhårt så kan man givetvis också äta en hel del kolhydrater. Jag äter själv kolhydrater och är inte alls rädd för dem, men jag väljer numer att äta kolhydrater med bra kvalitet istället för sådant som genomgått diverse kemiska processer och är framtaget i en industrilokal någonstans.

    Att i sammanhanget skilja elitidrott, eller högprestation från vanlig folkhälsa tycker jag också är viktigt. Jag tränar också mer än genomsnittet och just nu gör jag det med bra kvalitet på lägre mängd kolhydrater än vad exempelvis Axa rekommenderar i sin propaganda "Uppladdningen." Jag har säkert också som tack vare min träning en högre insulinkänslighet än gemene man, men det jag känner nu är att jag inte har behovet av att peta i mig massa spannmål bara för att jag kan det. För en person som tränar mindre blir det såklart ännu viktigare att tänka på vad man stoppar i sig.
    Jag kan dock inte argumentera mot logiken att det finns många högpresterande, imponerande personer som äter en hög andel kolhydrater i form av pasta m.m. Det jag dock skulle tycka vara roligt är att se vad som händer för de personerna vid en kostomläggning. Det kanske inte är en slump att våra skidåkare är förkylda året runt, eller att halva vårt friidrottslandslag är skadade stup i kvarten. Jag har absolut inga belägg för det där, men jag tycker att det skulle vara intressant att se skillnaden.

    Sammanfattningsvis tror jag att det viktigaste är att hitta något som passar just mig som person. Jag har gjort det och det är kul att du också verkar ha gjort det. Självklart kan man äta pasta om man vill det, men det jag tror många andra har svårt att inse är hur viktigt det är med våra vanor. Det vi gör varje dag. Jag äter hellre en fräsch tallrik med kött, grönsaker, frukt, olja, nötter m.m. än att vräka i mig sådant som bevisligen inte är bra för mig.

    Vi kan inte helt säkert veta att paleo är sanningen, men för mig är det den enda vettiga logiken i sammanhanget just nu. Att det också kommer en hel del vetenskap som stöder det visar ju också på hur vilseledda vi varit. Det viktiga tror jag är att inte vara rädd för fett som vi nu varit i två generationer. Sen om man vill löpa hela linan ut som jag och Anton gjort, eller hitta ett mellanting som passar bättre tror jag kan göra detsamma. Huvudsaken att man gör medvetna val baserade på kunskap. Inte propaganda.

    /Petter

    SvaraRadera