PurePharma

fredag 9 december 2011

Periodisk fasta

Har skrivit ett inlägg om det här tidigare, där jag ställde mig lite skeptisk till om jag skulle klara av att fasta över huvud taget.
Efter onsdagens föreläsning så blev jag dock övertygad och inspirerad till att prova. En liten hormonboost kan ju alltid vara spännande att prova.
Som sagt något skeptisk innan, men i skrivande stund har jag varit fastande i 15 timmar (varav 8 timmar i sovande tillstånd) och känslan är bara positiv. Har fått sjukt mycket gjort och har kunnat bocka av aktivitet efter aktivitet hela förmiddagen.
Har klarat av ett lättare träningspass i form av stenålderspromenad (i snöslask) och det var inga problem alls.

Jag trodde att jag skulle gå runt smågrinig och med ett sug i magen utan dess like, men jag har faktiskt inte ens tänkt på att jag inte ätit än.
Nu gör jag inte det här för att gå ned i vikt, utan snarare för min "hormonella hälsa."
Det är ju faktiskt ett rimligt antagande att våra förfäder inte hade tillgång till mat på daglig basis. Jag har ju sedan ett tag tillbaka övergett devisen "äta var tredje timme", men jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle gå så långt som att fasta. Nu har jag dock märkt att det går hur bra som helst.

För dig som funderar på varför i hela världen jag inte äter, när jag nu får äta så god mat hela tiden så finns det faktiskt en hel del positiva delar med periodisk fasta (intermittent fasting på engelska).
Bland annat så frisätter kroppen ett hormon kallat Human Growth Hormone (HGH) för att klara av ett minskat födointag. Det är samma hormon som utsöndras när vi sover och när vi tar i maximalt och det hörs ju nästan på namnet att det är ett rätt trevligt hormon. Att hålla ned insulinnivåerna är ju också en av fördelarna. Något som återstår att forska mer på är effekten på cancerrisk. Hypotesen man har idag, men som man ännu inte helt kunnat bevisa är att man under periodisk fasta sätter igång en "självätning" av celler i kroppen. Eftersom cancer är en ohämmad tillväxt av celler så säger ju det att det skulle kunna vara en fördel att sätta igång "självätningen" innan det gått så långt att cellerna fått växa för mycket.
Rent praktiskt har jag märkt att den stora fördelen är att man inte behöver fundera på vilken mat som ska lagas, laga maten, äta maten, diska etc. På så vis frigörs ju faktiskt en hel del tid också. :)

Jag kommer definitivt köra fasta även fortsättningsvis. Inte dagligen och troligen heller inte varje vecka, men kanske varannan vecka eller något sådant. Jag kommer ju också vara noga med att välja dagar som inte innebär maximal fysisk belastning, eller 8 timmars föreläsning. En dag som denna, med arbete hemifrån har det dock funkat bra!

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar