PurePharma

tisdag 20 december 2011

Lunchtips

Om du är i Stockholm och har lunchbekymmer så kan jag varmt rekommendera Grill på Drottninggatan. Jag får (tyvärr) inget för att rekommendera dem, men de som gör något bra ska uppmärksammas! :)

Var där igår och käkade och de hade en riktigt bra buffé. Under gårdagen bjöd de på tre rätter: ugnsstekt lax med grönsaker, baconinlindad kyckling och oxfilépasta. Det som var så bra var att oxfilén var i ordentliga bitar och mest låg ovanpå pastan. Fick en del syrliga blickar från köket när jag plockade ut köttet från det övriga degiga, men ingen vågade stoppa mig. :)
Kycklingen och laxen var redan paleo som det var, så där behövde jag inte ta mat när kökspersonalen var på annat håll. :)

Kan ju inte garantera att alla dagar erbjuder så bra mat, men igår var det riktigt bra och stenåldersvänligt. Kändes också som att maten var tillagad med bra råvaror (köttet smakade himmelskt) och av folk som visste vad de gjorde.
Att det sen inte kostade mer än en pastasallad på nåt taffligt fik gör ju bara saken ännu bättre.

Schysst ställe, där man gärna sitter länge och njuter av god mat.

Move well and pick out the meat from the pasta!
/P

2 kommentarer:

  1. Jag lyfter på hatten hela tiden ni lägger upp ett inlägg. Mycket intressant läsning, och man blir alltid glad inombords när man får höra alla hälsovinster ni får av Paleo. Jag har själv ätit LCHF (ca 2 månader) och Paleo (Egentligen nu, men "fuskar" lite mer än er ;) ) och upplevde själv stora hälsovinster på båda fronterna.
    Jag började först med LCHF. Första 2 veckorna var allmänt sega, men efter det hände det grejer! Det bästa var magen som mådde mycket bättre, inga gaser och "matkoma" efter en måltid, åt när jag blev hungrig och slutade när jag blev mätt. Inga formsvackor under dagen, utan kunde koncentrera mig på mitt arbete i flera timmar. Gud vad skumt... Hjärnan som "bara kan använda kolhydrater som bränsle". Men! en sak som jag störde mig på under den tid jag åt LCHF var en obehaglig stank som utlöste sig från min kropp. Både min mamma och en del kompisar tyckte jag luktade obehagligt, och jag kan inte påstå att jag slarvade med min hygien direkt, utan det här var något helt annat. När jag övergick till att äta mer kolhydrater igen, dvs jag övergick till att äta Paleo (frukt, grönsaker, bär = kolhydrater) så försvann det. Hade glömt att tvätta en av mina T-shirts och först då fick jag en riktig bekräftelse på hur illa jag luktade! En lukt i likhet med bränt kött faktiskt.
    Iallafall så mår jag, precis som er prima med att äta en kost i likhet med Paleo, men som sagt, jag fuskar mer än er. Varför beror faktiskt på att jag får ut mer av min träning när jag får äta mer kolhydrater, men det gör jag bara vid viktiga tävlingar eller hårda träningspass, då jag behöver det där lilla extra! Då tillför jag kung markattas ekologiska rågbröd och mycket quinoa i kosten. Man kan säga att jag följer Coltings motto: "Train low, compete high" och då blir dessa extra kolhydrater som ett doping för mig!
    Så jag har själv expreminterat med min kost mycket, och finner bäst i att äta Paleo under mina vanliga träningsveckor, men har jag något testlopp pågång eller en viktig tävlingar, börjar jag äta mer kolhydrater igen, och då är det faktiskt spannmålsprodukter, men i långsammare form. Får inga problem med varken magen, sömnen blodsckret mm då det är kortvarigt. En gämförelse jag gjorde var bl.a. att jag skulle maxa 10km på band. Ena gången åt jag Paleo ända fram till loppet, och andra gången la jag till mer kolhydrater i kosten. Resultatet blev: Med paleo = 36.47min på 10km och Paleo med ett tillskott på rågbröd och quinoa = 34.33min. Samma tid på dygnet var det också.
    Så ska jag summera detta inlägg så upplever jag, efter MINA egna erfarenheter, att jag presterar bättre om jag ska träna hårt med ett tillskott av kolhydrater från spannmålsregionen (quinoa är ioförsig ett frö) men å andra sidan äter jag annars Paleokost. Frågan är hur jag skulle prestera om jag åt en spannmålsrik kost hela tiden? Det är en intressant tanke iallafall. I vilket fall kan man inte komma ifrån att Paleo utan tvekan ger smaklökarna den största njutningen! Det vet ni nog själva i det här laget!

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa att du mår bra av LCHF/paleo! Vi har inte märkt av någon speciell kroppslukt själva, men då har vi inte provat LCHF direkt heller. Vad det gäller fusk så gillar vi inte att använda det ordet riktigt. Det handlar ju egentligen om att lägga upp en kosthållning som är hållbar för en själv. Vad det sedan innebär kan ju variera ganska kraftigt från person till person. Som jag skrivit om tidigare så är nog den perfekta(gillar inte det ordet heller) makronutrientfördelningen ganska olika för olika personer.

    Ordet "fusk" kan nog upplevas som något ganska negativt för många och vi försöker undvika ordet så gott det går. Kanske vi borde använda ord livsnjutning eller något annat som klangar lite mer positivt istället.


    Frågeställningen du har är ju också intressant! Jag själv är rätt övertygad om att jag själv mår bäst utan spannmål. Men är man nyfiken på hur kroppen reagerar på att äta mer spannmål så är det bästa antagligen att testa och se vad som händer. Måste också skriva att du har imponerande tider på 10 km! Varken jag eller Petter är i närheten av de tiderna :)

    God paleo jul!

    SvaraRadera