PurePharma

lördag 10 december 2011

Kolhydrater

Många tror att vi paleoliter har någon form av kolhydratsfobi. Så kan det säkert också vara för vissa som äter paleo, men jag själv är absolut inte rädd för kolhydrater. Många har nog lätt att blanda ihop LCHF, där kolhydrater i stort sett utesluts, och paleo. Däremot så har jag dragit ned otroligt mycket på mitt kolhydratsintag. Innan paleo så bestod min kost säkert av runt 50% kolhydrater. Nu för tiden utgör kolhydraterna ungefär 20% av min kost. Det är en ganska stor skillnad. Men faktum är att jag mår mycket bättre nu med mindre kolhydrater, jag orkar träna längre(om jag nu skulle vilja göra det), och hårdare. En annan viktig faktor att ta med i den här ekvationen är kvalitén på kolhydraterna som jag äter också. Kolhydraterna jag får i mig idag kommer främst från grönsaker och frukt. Källor jag skulle klassa som väldigt mycket bättre än skräp som pasta, bröd och annat tjafs.


Så bara för att man äter paleo behöver inte det betyda att man hatar kolhydrater. Däremot så är jag ganska övertygad om att många överskattar sitt kolhydratsbehov, speciellt många idrottare gör nog det. Det går bra att klara sig på mindre kolhydrater än man tror, och nej du behöver inte äta två fulla tallrikar med pasta för att orka göra några bicepscurl på gymmet. Som Petter skrev tidigare går det faktiskt bra att träna på fastande mage också. Jag har själv provat det och jag märkte ingen större skillnad i min träning. Jag hade kanske inte valt att spela en match utan att äta något innan, men ett pass på gymmet funkar helt okej i fastande tillstånd.
Nu är det dags att bränna upp det där hemska häftet "Uppladdningen" från AXA som man alltid blev påpackad i de unga idrottsåren. Det häftet verkar ses som något heligt inom idrottssveige idag och att kritisera det verkar vara värre än att svära i kyrkan. Jag borde veta eftersom jag gjort båda. Förlåt Jebus.


Move well and enjoy life!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar