PurePharma

torsdag 8 december 2011

Den nakna hälsan

Var på föreläsning med Jonas Colting igår. Enligt min åsikt är han Sveriges bästa idrottare och dessutom väldigt rolig att lyssna på.
I föreläsningen tog han upp allt från sitt eget idrottande till hur vi står inför ett paradigmskifte gällande kost och hälsa just nu.
För mig som i stort sett läst allt som Jonas skrivit de senaste fem åren, var det väl kanske inte så jättemycket nytt stoff. Hade däremot med mig en kompis och hans brorsa, som definitivt fick sig en tankeställare.
Sen är det också riktigt inspirerande att få lyssna på en person som brinner så mycket för något, som Jonas gör för hälsa. Han hinner knappt avsluta en mening innan han har kommit halvvägs in i nästa. De timmarna han pratade måste ha varit ett hyfsat träningspass, även för hans del. :)

För min del var det inte särskilt provokativt, eftersom jag under många år hämtat influenser från Jonas och det är ju tack vare hans logik som jag är där jag är idag. Man märkte dock runt omkring igår att det för några var helt nya saker som drogs upp. Stödd på logik och vetenskap, som han var nästan rakt igenom, hade jag svårt att se någon som faktiskt såg skeptisk ut under föreläsningen.

Jonas är ju en fantastisk ambassadör för en livsstil bortom "müsliknarkandet" inom idrotten. Klarar han att träna på den nivå han gör, så är det nog med empiri för att övertyga mig om att vem som helst klarar det.
Han har också en väldigt sund inställning till livet och hälsa i övrigt. Jag gillar hans uttryck "kolhydratnjutare." Att skippa stapelvarorna med processat, raffinerat skräp och istället se till att njuta av de kolhydrater man stoppar i sig i form av choklad, vin, frukt m.m.

Gå och lyssna på honom om ni får chansen. Det är väl investerad tid, även om man redan är frälst stenåldersmupp! :)


Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar