PurePharma

tisdag 20 december 2011

Changes

Ok. En stunds bloggtystnad från min sida med. Skönt att vi liksom lyckas tajma in den exakt samtidigt båda två, men det är ju en del som händer den här tiden på året. :)

Tänkte passa på att summera de här ca 4 månaderna jag nu kört paleo och vad som hänt.

  • Viktnedgång 6 kg (90 till 84 kg)
  • Piggare och gladare
  • Inget sötsug längre (från ett fruktansvärt sötsug vid start)
  • Mindre hudproblem
  • Bättre sömn
  • Mer ork under träning
  • Kan gå en dag utan mat, utan att bli påverkad i vardagliga aktiviteter
  • Blivit starkare
  • Ökat kondition
  • Bättre immunförsvar (hittills inte blivit sjuk trots mycket sjukdom runt omkring)
  • Fått ett flertal andra att börja äta paleo, bara genom att visa hur bra man mår.

Det här är väl de grejer jag kommer på på rak arm. Mycket av det är ju rätt abstrakt och handlar om mina känslor. Det som går att mäta är ju vikt, styrka och kondition vilket jag också har gjort. Har väl aldrig hakat upp mig särskilt mycket på min vikt, men jag har pendlat en del upp och ned tidigare. Har haft väldigt svårt att "deffa" ned mig, då jag istället rasat i vikt hela jag. Därför blev jag mer fascinerad nu när jag äter mig mätt och ständigt går runt och är glad och samtidigt har gått ned de där "svåra" kilona som man knappt trodde var möjligt. Rätt skön känsla. Nu tror jag nog att jag nått min idealvikt (jag är 190cm) och hoppas på att inte gå ned mer i vikt, men viktregleringen är ju nu något som sköter sig själv. Utan kaloriräkning. ;)

Att dessutom bli både starkare och få bättre kondition än innan, trots något mindre träning än tidigare är inte heller helt fel. Tro inte att jag är lat. Jag gillar att träna. Men visst kan du väl erkänna själv att du gärna vill få ut mesta möjliga av minsta möjliga insats? ;) Att jag också undvikit sjukdom under hela hösten kan ju såklart vara en slump, men jag tror definitivt att det hänger ihop med att jag lyssnat på min kropp på ett helt annat sätt än tidigare.

Sammanfattningsvis trodde jag på förhand att det skulle vara svårt och jobbigt med denna livsstilsförändring och då speciellt de första månaderna. Nu i efterhand kan jag bara säga att det varit roligt, givande och tämligen enkelt. Hoppas nu att nästkommande fyra månader kommer att fortsätta ge mig lika mycket, rent erfarenhetsmässigt.

Idag tror jag att det blir ett sista MovNat-pass i Stockholmsskogarna innan bilen går norrut för lite julfirande. Hoppas på en jul med mycket rolig träning (there's no such thing as a day off, Anton...) och god mat. Som Anton nämnt tidigare så tror jag att det inte kommer att bli något problem med att äta bra mat, eftersom hela familjen kör paleo nu. Kan till och med vara så att man inte ens behöver hålla sig borta från godis, eftersom vi hade tillverkning av paleojulgodis här hemma igår (mmm kokos). :)

Move well and have fun!

/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar