PurePharma

torsdag 3 november 2011

Zzzzz.....

Sömn är något väldigt viktigt för våra kroppar och det är ju även ganska skönt att sova. Innan jag började äta paleo krävde min kropp minst åtta timmars sömn, helst nio, varje natt. Idag har jag inte alls samma behov, utan sju timmar kan räcka gott och väl. Men även om jag fick min 8-9 timmar pre-paleotime så fick jag nästan aldrig den där känslan av att vakna ut riktad utvilad på morgnarna. Nästan så jag skulle jämföra känslan när man då vaknade upp med en lättare baksmälla. Sen kunde det ta några timmar innan man verkligen vaknade till, och för att överhuvud taget kunna vakna till så fick kaffebryggaren verkligen jobba hårt.. Kaffedrickandet på morgnarna har jag väl i och för sig fortsatt med, men bara av anledningen att jag gillar smaken och tycker det är trevligt, inte för att jag måste ha det. Hur vet han det då om han inte provat att vara utan, tänker ni... Jag har faktiskt provat att skippa kaffekoppen på morgonen flera gånger och det har funkat bra, och i våras var jag till och med utan kaffe i nästan två veckor(kaffe är dyrt i norge..) Men eftersom att jag tror att kaffe inte är skadligt, kanske snarare tvärtom, så har jag bestämt mig för att fortsätta njuta av mitt morgonkaffe.



Nu hade jag ju tänkt att det här inlägget skulle ha handlat om sömn och inte om kaffe. Men kopplingen dålig sömn - mycket koffein tror jag säkert många känner igen. Tack vare att min sömn idag känns väldigt mycket bättre så har jag inte alls samma behov av koffein som jag hade innan. Jag dricker som sagt kaffe då och då, men skillnaden idag är att jag kan välja när jag vill dricka det, och jag behöver inte någon mat- och kaffeklocka som innan.



Att dra en parallell mellan bättre sömn och paleo kanske ni tycker låter konstigt. Men jag är övertygad om att paleo faktiskt hjälpt mig att bli mer energifull, utvilad och pigg! Efter några år av sjukgymnaststudier så ska jag nog kunna bevisa det också :)

Move well and sleep tight!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar