PurePharma

onsdag 30 november 2011

Vila

När resten av Sveriges internettrafikanter verkar ha hängt på ticnet hela morgonen, har jag faktiskt varit sjukt effektiv. Nu är det kanske inte alla som har sådan tur att de får skriva en rapport om folkhälsa ur ett stenåldersperspektiv och kalla sig för produktiv, men hey! Det får jag!

Efter att ha läst en hel del forskning på paleoområdet de senaste dagarna fick jag en del uppslag till lämpliga ämnen. Ett av de som dök upp på hjärnkontoret var, som rubriken lyder, vila.

Vi vet ganska mycket idag om hur kroppen fungerar på både makroskopisk och mikroskopisk nivå. Trots, eller kanske på grund av, detta verkar vi bli dummare och dummare. Vi vet hur mycket vila gör för kroppen, men ändå lever de flesta efter devisen "ju mer desto bättre" när det gäller träning. Ur ett stenåldersperspektiv verkar det som att man efter en extra hård dags jakt ofta tog en vilodag dagen efter. De lyssnade alltså på kroppen!

Aktivitet och träning är viktigt och det mesta tyder ju på att våra förfäder var bra mycket aktivare än vad vi är idag. Saken är väl bara den att vi är tokaktiva en timme/dag eller några timmar/vecka och sen sitter vi ned på rumpan resten av tiden. Om vi istället kunde sprida ut vår aktivitet under längre tid på dygnet så kan vi faktiskt förbättra vår hälsa en hel del. Detta om vi också kommer ihåg att vila när kroppen säger till oss att göra det. Hand upp om du aldrig läst en träningsblogg om en stackars fitnesstjej/-kille som varit förkyld de senaste 47 veckorna det här året. Inga händer? Näe, tänkte väl det. I den genren verkar det vara mer regel än undantag att vara småsjuk, halvskadad eller bara känna allmän olust. Träningen är ju ändå viktigast, liksom!
Jag har som vanligt också själv gått i den fällan (börjar inse mer och mer vad mycket dumma saker man gjort...) och kan inte direkt rekommendera det. Att nu följa ett träningsprogram som enbart bygger på vad jag VILL göra och faktiskt känner för att göra just den dagen har förbättrat min hälsa väldigt mycket. Dels är träningen väldigt rolig och min kropp tackar mig genom att inte göra ont eller snora särskilt mycket.

Känner du att din kropp håller på att gå ut i strejk efter en hård träningsvecka kanske det är dags att ta en ledig dag idag. Gå en promenad i solen, eller gör något du tycker är sådär sjukt roligt. Du kommer inte att tappa all träning du någonsin gjort, men din kropp kommer att tacka dig!

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar