PurePharma

lördag 5 november 2011

Vad får jag inte äta?

Tänkte ta en paus i tentaplugget inför anatomitentan på onsdag och skriva ett litet inlägg. Många av mina vänner och bekanta blir väldigt nyfikna när jag berättar att jag äter paleo. Jag var lite rädd innan att jag skulle möta mycket negativa kommentarer om att det bara är skit och så vidare, men det har jag absolut inte upplevt. Snarare tvärtom, och faktiskt har många av mina kompisar börjat prova äta en del paleokost. Många brukar fråga vad de ska äta och vad man inte får äta. Svaret de brukar få då är hur jag brukar äta, men samtidigt är jag noggrann med att trycka på att det gäller att skapa en hållbar kosthållning som är anpassad till individen.Vi har alla olika behov, mål och livsstilar. Många tror att det är strängeligen förbjudet att inta minsta sockerkorn, och så kan det säkert fungera för ett fåtal paleoliter. Men de allra flesta primalister brukar faktiskt räkna med att det kan bli något fusk då och då. Det är där våra 20% kommer in i bilden.


Att äta 100% paleo idag är nog väldigt svårt och har du lyckats med det så vill jag bara gratulera. Själv känner jag inget behov att vara 100% paleo, vem fasen vill vara perfekt ändå? Nej, istället så har jag räknat med att det kan bli en del andra ickepaleo kost som kan slinka in någon gång. Observera dock att det handlar om ett fåtal gånger, och det handlar framför allt om när jag blir bortbjuden. Det är inte speciellt ofta jag känner ett behov av att fuska, men om jag verkligen gör det så kan jag faktiskt passa på att njuta av något som våra stenåldersförfäder knappast sett synen av.


Så tänk efter lite hur just ditt kostupplägg borde se ut. Kanske gäller det att ta små steg hela tiden..? Jag tror det är dumt att göra någon form av "förbjudet lista". Är det något du verkligen inte vill stryka från matlistan men som du inte tror är så jättebra för din hälsa, ät det någon gång ibland då. Något jag märkt är att ju bättre mat jag äter desto mindre vill jag ha sådant som jag skulle klassa som fusk. En annan sak som jag märkt är att vissa saker som jag tyckte om innan jag började äta paleo verkligen smakar riktigt illa idag. Så till slut kanske du inte alls vill ha det där som du inte trodde du skulle kunna vara utan från början. Nej, nu ska jag äta en härlig köttgryta till lunch innan jag ska begrava mitt huvud i den härliga anatomiboken som samlat på sig en del kaffefläckar(skönhetsfläckar?) under årens lopp.

Move well and eat paleo!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar