PurePharma

tisdag 29 november 2011

Stabilitet

Bålstabilitet har blossat upp som ett ordentligt modeord de senaste åren. På ett sätt måste jag ju säga att det är positivt, eftersom det skapar ett medvetande om träning som inte bara innefattar beachmuskulaturen. Tyvärr finns det ju lika många tolkningar av ordet bålstabilitet som det finns konstiga övningar för att träna upp "stabiliteten."

Jag har en ganska tydlig syn på vad stabilitet är. Därmed inte sagt att den synen är rätt, men jag har i alla fall valt en syn som grundas i någon form av logik.
Vad är stabilitet egentligen? Enkelt förklarat så är det vår förmåga att hålla våra leder från konstiga ytterlägen samtidigt som vi inte ramlar ihop som en säck potatis på golvet.
För att bli starka och stabila i bålen (som framför allt är den region i kroppen som får uppmärksamhet stabilitetsmässigt) ser man folk ligga i plankor, sidplankor, görandes sit-ups, sittande på bollar etc. etc.

Om sidplankan hade varit den bästa stabilitetsövningen i världen så hade vi troligen sett miljoner spädbarn som varje dag körde sidplankor. Saken är bara den att jag aldrig sett ett barn som pressat sig genom 1 minut av plankan. Har du?
Näe, troligen inte.
Spädbarnet föds med full rörlighet i varje led (vanligen), men saknar allt vad stabilitet heter. De klarar inte ens att hålla huvudet upprätt. Istället är varje dag ett långt träningspass för att uppnå de mål som är viktiga just då (mat, leksaker, se föräldrarna m.m.). Barnet går igenom ett flertal steg för att lära sig stabilisera och slutligen att kunna gå.
Allt börjar med huvudet. Utan att kunna hålla nacken stabil så kommer resten inte att fungera särskilt bra heller. Sedan följer en utveckling där barnet lär sig att, led för led, uppifrån och nedåt lär sig hur den ska använda stabiliteten. Och detta helt utan balansbollar!
Barnet lär sig istället att rulla från rygg till mage, sedan bygger de skulderstabilitet genom att ligga på mage vilande på underarmarna, sedan vidare till att åla, krypa och gå m.m.

Just rullningen är en väldigt spännande övning och bli inte förvånad om du inte klarar av att rulla snyggt och enkelt som ett barn kan. Någonstans i allt konstigt vi gör så rostar våra mest basala motoriska program igen och vi tappar våra fundamentala rörelser.
En rullning är så mycket mer än en förflyttning. När den utförs "the baby way" så är den en uppvisning av att använda rätt muskler och att slappna av i rätt muskler vid rätt tidpunkt. Ja just det, slappna av! I en planka finns det inte särskilt mycket rum för avslappning, utan där spänner vi allt vad vi har att komma med. Är det ofta du gör det i din vardag? Om du spänner allt hela tiden i ditt dagliga liv så är risken rätt stor att du har, eller kommer att få ont. Kroppen ska fungera på autopilot större delen av dagen. Du ska aldrig behöva tänka på vilka muskler du ska spänna om du till exempel snubblar till, eller måste sträcka dig för att ta något på översta hyllan. Måste du tänka så har du troligen utvecklat ett dysfunktionellt rörelsemönster.

Att lägga dig ned på rygg med utsträckta armar och ben och sedan avslappnat försöka rulla över till mage, genom att börja med huvudet och sedan ta led för led nedåt är något du kan prova om du blev intresserad. Det kanske låter löjligt enkelt, men jag har hittills sett ca 2/100 som gjort det helt ok. Resten klarar det inte. Kom ihåg att det räknas som fusk om du måste trycka ifrån med ben eller armar mot golvet. ;)

För att sammanfatta en mindre roman om ett av mina favoritämnen så är stabilitet för mig något som krävs för att vi enkelt och smidigt ska kunna utföra de rörelser vi önskar under vår dag. I min värld är det inte intressant att diskutera vilken muskel man bör träna, utan det viktiga är att mönstret är bra och att kvaliteten i rörelsen är ok.
Vill du träna riktig stabilitet som du kan ha nytta av i vardagen. Prova att rulla på golvet. Gör det nu! Skäms inte! :)
I övrigt handlar stabilitet för mig mer om att utmana sitt nervsystem och använda sig av sin känsel och ledkänsel (proprioception) än att isolera ut en muskel och lära sig spänna den. Ett alert nervsystem kommer hjälpa dig mer när du halkar på isfläcken än att veta vilken muskel du kan spänna. Jag lovar!

Move well and roll like a baby!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar