PurePharma

måndag 14 november 2011

Sittande

Jag pluggar, alltså sitter jag.
Ibland känns det som mitt liv i ett nötskal. Att plugga på distans gör att man tyvärr nöter en hel del sittbensknölar och ibland är jag så less på datorer att jag bara vill kräkas på dem. Därför tog jag beslutet att inte sitta vid datorn en sekund i helgen.
Det var verkligen helt underbart! Vet inte hur många mil jag har promenerat och sen bara fått chansen att vara social och få umgås. Riktigt härligt! Fler sådana helger blir det.

Det som dock är positivt med att plugga/jobba hemifrån är att jag kan styra min tid precis som jag vill. Därför har jag som regel att aldrig sitta ned mer än en kvart i taget. Ibland hamnar man såklart i ett "flow" och sitter lite längre, men i det stora hela försöker jag få in små pausar från mitt sittande. Forskningen visar ju också på att det är sittande under lång tid som är det farliga. Det är bättre att gå upp och röra sig regelbundet. Mina raster kan bestå av alltifrån en liten promenad till kaffebryggaren till några yogaövningar eller kettlebellsvingar. Riktigt effektivt, eftersom man blir laddad med energi efteråt och lättare hittar fokus.

Jag har också märkt ganska tydligt att jag har en gräns på två timmar. När jag suttit med nånting i två timmar (inklusive kortare breaks) dalar kvaliteten på det jag gör avsevärt. Varje gång jag har försökt sitta längre än så har jag skrivit om det efteråt istället. Därför började jag ganska tidigt med att antingen träna eller gå en promenad efter två timmars pluggande. På så sätt kan jag (om jag behöver) sedan återgå till pluggandet och kunna fortsätta med ny energi och fokus.
Jag tror inte att jag är ensam om att fungera så här, så systemet med att jobba 8 timmar/dag måste ju vara något av det mest ineffektiva vi har i samhället. Släpp arbetstiden fri och låt folk vara effektiva på sina egna villkor. Jag gör ju ett bättre jobb när jag kör stenhårt 2 timmar/dag än när jag "sitter av" 8 timmar/dag. Dagen blir väldigt mycket roligare också när man kan ta små aktivitetsavbrott då och då.

Nu skiner solen utanför fönstret, så jag tror banne mig att det är dags för en promenad. :)

Move well and enjoy the sun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar