PurePharma

tisdag 15 november 2011

Sittande hit och sittande dit

Tänkte spinna vidare på Petters tidigare inlägg om att sitta ner längre stunder. Vissa, som min storebror till exempel har det ju ganska bra som själv kan välja att ta små pauser ofta. Den lyxen har inte jag direkt utan jag är väl så illa tvungen till att sitta längre stunder i skolan, dessvärre. Jag tycker att det är ganska fantastiskt att man läser till sjukgymnast och samtidigt ska man sitta ner, ja ibland 5-6 timmar per dag med endast väldigt korta pauser ibland. Vi borde väl för fasen ha bord som är tillräckligt höga för att kunna använda när man står upp, samtidigt som man kan ha någon form av barstol till för att kunna sitta ner ibland. Kanske skulle det bli lite mer rörelse i klassen(läs oljud) men jag tror faktiskt det skulle kunna funka. Ställ läraren lite högre upp, typ på en scen så att alla kan se henne/honom så slipper man komma hem med smärtor i ländryggen vareviga dag. Det är ju ändå för fasen vi som sen ska utbilda folk i arbetsergonomi. Givetvis en hel del andra saker också. Så borde vi inte leva lite mer som vi lär? Jag tycker absolut vi ska det och jag kommer nog ha svårt att övertyga en framtida patient om att göra något om jag själv gör tvärtemot. Det skulle också vara intressant att se hur mycket en genomsnittlig svensk ungdom sitter ned per dag. Jag tror det skulle vara ganska oroväckande läsning...



Innan jag började studera till sjukgymnast så hade jag inte gått i skolan på tre år. Under de tre åren hade jag verkligen glömt bort hur det kunde kännas efter en hel dags sittande i skolan. Men nu har jag tyvärr blivit medveten om det igen, och det är inte speciellt kul.
Som Petter också skrev tidigare så blir man antagligen mer effektiv av att ta korta pauser ofta. Det är ju en egen reflektion men jag håller med till fullo och det gör säkert många av er läsare också. Så det är dags att modernisera undervisningsupplägget som vi har i skolan idag. In med vettiga bord och stolar där man inte är tvingad till att sitta ner som en säck potatis hela dagen och ge oss fler småpauser där man kan sträcka på sig, ta en nypa luft och kanske till och med få en glimt av solen. Just det sistnämnda är man väl kanske inte bortskämd med här uppe så då är det ännu viktigare att kunna ta vara på de få minuter man kan få i solen varje dag. Därför tänkte jag börja ta en promenad på luncherna istället för att även så sitta och stelna till i min arma kropp.

Move well and stand up!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar