PurePharma

torsdag 17 november 2011

Medicin, medicin, medicin medesamma

Förmågan att, i all stress vi skapar, glömma bort sin egen kropp verkar vara ett av de största samhällsproblem vi har.
Läs på vilket träningsforum som helst, eller bara gå till dig själv och kolla hur ofta det händer att man bara kör på trots att det gör ont. Eller att vi fortsätter äta som vi gör trots att vikten skenar och sjukdomarna kommer krypande.
I dagens samhälle är medicin, eller piller lösningen på det mesta. Får man ont så knaprar man smärtstillande och smörjer med antiinflammatoriska salvor till förbannelse. Allt för att kunna fortsätta på samma sätt. Det är oroväckande vanligt.
Det är nästan lite tufft att i vårt samhälle köra på och strunta i kroppen.
Frågar du någon om de fortsätter köra en bil där oljelampan lyser så tror jag inte att folk tycker att det är lika tufft. Men det går ju att göra samma sak där också. Tejpa över lampan och kör på till bilen skär sig, vettja!
Jag tror inte heller att särskilt många (med vilja) skulle tanka diesel i en bensindriven bil. Att däremot gå in på macken och köpa en mosbricka och en coca-cola, då finns det inte ens ett uns av tveksamhet.

Alltså verkar vi leva i en tid där vi värderar bilen högre än vår egen kropp. Det skulle kunna bero på att det mesta kan lösas med ett litet piller, som dessutom inte kostar mer än 900 kr/år för individen. En chockhöjning på kostnaden på sjukvård och läkemedel, så att det skulle motsvara en räkning från bilmekanikern skulle säkert göra en del skillnad.

Kroppen har sina egna varningslampor. Smärta är en av dem. Andra skulle kunna vara den uppsvällda, halväckliga känsla du har i kroppen efter att ha proppat i dig en insulinhöjande måltid. Har man väl provat motsatsen, vet man att den känslan inte är något man vill åt.
Jag var själv usel på att lyssna på min kropp, men har nu blivit bättre och bättre på det. Smärta är aldrig något jag vill få bort. Smärta är ju bara ett symptom - en signal. Får jag ont så måste jag ju göra något åt orsaken istället. Annars kan jag ju ge mig den på att smärtan kommer tillbaka så småningom. Här har sjukvårdssystemet någonting nytt att tänka på också. Det är dags att sluta symptomlindra och istället ta tag i orsaken till smärtan!
Samma sak gäller egentligen hela livet. Lyssna på vad kroppen säger till dig. Mår den bra av något - fortsätt med det! Mår den inte bra av något - fundera då på vad du kan göra annorlunda!

Kroppen är väldigt logisk, bara man tar sig tid att lyssna. Stoppar man huvudet i sanden så kan smärta däremot vara det konstigaste som finns.

Move well and listen to your body!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar