PurePharma

måndag 7 november 2011

LCHF

Low Carb High Fat är något som är rätt stort i Sverige och jag har fått en del frågor vad som skiljer paleo och LCHF från varandra. Grundtanken är ju egentligen detsamma, alltså bort med raffinerat socker och gluten m.m.
En skillnad är dock att man inom LCHF äter mycket feta mejeriprodukter, medan mejeriprodukter inom paleovärlden är lite mer gråzon. Jag har valt att äta en del mejeriprodukter ibland, så jag har ju varit inne lite på LCHF-spåret.
Därför tänkte jag att jag skulle prova LCHF i en vecka, vilket jag också gjorde föregående vecka. Ökade på dosen av grädde, smör och fet yoghurt en aning. Kanske blev steget lite för stort och lite för snabbt, för jag klarade inte alls av det. Min mage blev helt kaputt.

Jag tror dock att LCHF kan vara lite "mindre extremt" och därför lite lättare att omsätta i vardagen för många. Jag mår troligen bättre av paleo, men om du äter den traditionella västerländska dieten så kan ditt första steg bli LCHF. Vem vill inte leva på kött, sås och sallad liksom? :)
Det positiva är i alla fall att så många börjar ifrågasätta "standardmaten" och att vi börjar lyfta upp kunskapen till en ny nivå (eller rätt gammal nivå egentligen...).
Ät inte inflammatoriskt - strunta i insulinhöjande äckelproducerad mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar