PurePharma

måndag 7 november 2011

Kombo hockey-paleo

Var in på kostdoktorn Andreas Enfeldts blogg, www.kostdoktorn.se, nu och läste lite. Hittade en intressant artikel om Chris Abbott från NSD.se. Här hittar ni artikeln: http://www.nsd.se/sport/lulea_hockey/artikel.aspx?ArticleId=6510001 . Nu framgår det ju inte helt hur han ätit men det som framgår är i alla fall att minskat rejält på kolhydraterna under försäsongen. Intressant och och höra att det går att skära ner på kolhydrater som hockeyspelare i elitserien tycker jag. Nu har han inte fortsatt med sin diet under vintersäsongen, men jag är helt övertygad om att kolhydratsbehovet är något som de allra flesta hockeyspelare överskattar. Jag har själv gjort det förut när jag knappt trodde jag skulle orka knyta skridskorna om jag inte fick i mig ett jättelass med pasta innan. Tack och lov har jag kommit på andra tankar idag. Tankar som jag verkligen känner har jag hjälpt mig i mitt hockeyspelande.



Jag äter ju som sagt paleo, icke att förblanda med LCHF, som Petter skrev ett inlägg om tidigare idag. Det vill säga att jag äter kolhydrater, men från bra källor och mycket mindre idag än innan jag började äta paleo. Ska jag vara ärlig så var jag lite orolig innan hockeysäsongen började om det verkligen skulle funka med min kost. Men nu under säsongen så kan jag bara säga att paleovägen har varit ett av de bästa val jag gjort i livet. Sen får man givetvis utvärdera det lite mer efter några år, men det känns otroligt bra just nu. Förut har jag alltid varit en sån hockeyspelare som alltid sett till att det stått någon form av sportdryck på min plats under matcher. Den sportdrycken syns nu inte till längre och mina tidigare bidrag till företag som Powerade och Gatorade får istället stanna kvar i min plånbok.


Många har nog bilden av att vi hockeyspelare är väldigt hälsosamma, och så är det i enstaka fall. Men faktum är att det finns en hel del utrymme för förbättringar när det kommer till kost, träning, hälsa. I alla fall när det gäller spelare på min nivå. För många lever kvar i pastaträsket och inser inte att det kanske finns bättre sätt att äta på. Min förhoppning är att det ska bli en liten revolution vad det gäller kost och träning inom elitidrotten inom de närmsta åren, och jag hoppas att jag får var med och bidra till att det händer :) Så även om du är elitidrottare och tror att du är jättehälsosam när du väljer att äta alla fettsnåla halvfabrikat som vi blir tillsagda att äta, så kanske det är dags att tänkta till själv och fråga sig själv vad våra kroppar egentligen vill ha.


Move well and paleo is probably the answer!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar