PurePharma

tisdag 1 november 2011

Jobbig upplevelse

I söndags var jag iväg till Boden med mitt lag för att spela match. Eftersom laget fixar maten under resor så blir det ganska problematiskt att äta paleo. Jag har då kompromissat lite och sagt att jag inte äter gluten då jag kan känna att det inte kanske är hållbart att jag ska kräva att få paleokost. På väg upp till Boden stannade vi för lunch någonstans innan Piteå. Jag visste redan innan att måltiden som skulle serveras var pasta carbonara. Min förhoppning var då att jag kanske skulle kunna få någon rätt innehållande typ potatis och någon köttbit, men riktigt så blev det inte. Jag fick istället glutenfri pasta och fy fan vad det smakade illa(ursäka mitt språk men det är verkligen så jag känner). Jag försökte få i mig de få bitar bacon tillsammans med såsen som var helt okej, men det blev inte direkt så mycket. Istället fick jag koncentrera mig på salladsbuffén som faktiskt var riktigt bra för en vägkrog. För att få lite energi innan matchen sen så åt jag en hel del frukt och nötter också för att orka. Matchen gick faktiskt bra och jag hade helt okej med energi men jag var riktigt glad att jag knappt rörde pastan innan.


Lite konstigt att det ens finns glutenfri pasta. Är man glutenintolerant/känslig så borde man väl kunna undvika pasta helt och hållet eller...? Det är ju inte ens gott. Att pasta är gott brukar många använda som argument mot min kosthållning när jag hamnar i den diskussionen(ganska ofta). Då brukar jag fråga om de brukar äta enbart pasta någon gång. Svaret brukar bli nej, och att de nästan alltid har en sås eller en köttbit i pastarätten. Givetvis brukar följande fråga från min sida då handla om det inte är såsen som faktiskt gör pastarätten god egentligen. Brukar följas av en tystnad där man ser hur personen mitt emot faktiskt kommer till en helt ny insikt. Det har funnits några personer som fortsatt argumentera för pastans goda smak, och kanske är det så att de faktiskt tycker om detta äckliga, degiga halvfabrikat eller så är de för stolta för att inse att de har fel :)


Efter matchen i söndags fortsatte mitt oundvikliga "fuskande" med ett hamburgermål på en svensk hamburgerkedja. Eftersom det handlade om 25 hungriga hockeyspelare och ledare bestämdes det innan att alla skulle få samma meny serverad. Jag fortsatte på den glutenfria vägen, men fick pommes frites och en sockerstinn dressing till. Jag var ju rätt hungrig så jag tänkte då att det var lika bra att äta och se glad ut, reptilhjärnan som kopplades på kanske. På bussen hem hamnade man i vad som i folkmun brukar kallas matkoma, eller paltkoma här upp i Norrland. Dagen efter var ju också ganska intressant med en hel del otrevliga toabesök. Men men, man kan ju inte alltid äta perfekt paleo som många säkert märkt utan man får helt enkelt kompromissa en del, i alla fall när någon annan står för matkostnaden. Går jag själv ut och äter på restaurang så ser jag däremot till att jag får mina beställningar á la paleo. På de flesta svenska restauranger idag så går det oftast alldeles utmärkt att kombinera ihop sin egna meny vilket är riktigt glädjande!


Move well and make difference!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar