PurePharma

torsdag 10 november 2011

Ibland blir man bara trött...

Petter har skrivit om några ord han knappt tål inom kategorin "träning och hälsa". Jag tänkte ta och lägga till ett ord som jag tror att han inte har tagit upp än, nämligen ordet kaloriförbrukning. Jag pluggar som sagt till sjukgymnast och många i min klass, och runt om i skolan för den delen, försöker vara väldigt hälsosamma. Ett ord dessa människor ofta använder är just kaloriförbrukning. När någon uttalar ordet låter det verkligen som en gnisslande krita mot den gamla hederliga svarta tavlan som fanns i skolan förut. Jo, jag är faktiskt så pass gammal att jag fick uppleva dessa hemska tavlor och dessa hemska ljud. Men åter till saken. Många räknar på sin kaloriförbrukning för att avgöra viktupp- och nedgång genom att se om man äter mer eller mindre än man gör av med. Frågan är ju om det fungerar riktigt så? Jag själv tvivlar ganska starkt på det, och även om det funkar så måste det vara förbannat jobbigt att hela tiden väga sin mat! Det kan säkerligen fungera för vissa att gå ner i vikt på det här sättet, men man ska då ha en vilja av stål samtidigt som man brukar få ett mindre glatt humör på köpet. 


Personer som använder det här systemet finns det gott om överallt, och jag tror alla vet någon som håller på med detta tråkiga fenomen. Det värsta är väl, som Petter nämnt förut, att många använder systemet för att kunna räkna ut förbrukningen och inse när man förbrukat så många pass kalorier att det går jämnt ut med att äta en pizza efter träningen. Man blir lika trött varje gång man hör det, och även om jag försöker argumentera för min egen åsikt så känns det ändå i många fall rätt hopplöst att försvara paleokosten. Jag själv är helt övertygad om att paleo är en bra lösning för många människor(kanske alla, vad vet jag?). Men när man stöter på människor som är helt övertygade om att de råd de fått från dietister och annat löst folk som lever kvar på 60-talet, är det enda som fungerar så blir man ganska trött per omgående. Kanske det är på tiden att vi uppdaterar den kostutbildning som ges ut i Sverige idag till en vettig nivå. Som jag har förstått det så sprids det en hel del usel kunskap vad det gäller just kost på utbildningar runt om i vårt avlånga land idag. Det positiva är att vi blir fler och fler som börjat ifrågasätta de här så kallade utbildningarna och till slut kan vi förhoppningsvis få till en förändring. Bort med konceptet "kalori-in/kalori-ut" och ersätt det med att börja äta en naturlig kost som våra celler förväntar sig att vi ska äta. 


Move well and fat is NOT dangerous!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar