PurePharma

måndag 21 november 2011

Getting up the turkish way

En av mina favoritövningar med en kettlebell måste vara den så kallade TGU(turkish get-up). Vart namnet kommer från har jag ingen aning, men övningen är helt underbar vid ett korrekt utförande. Det finns även en hel del varianter av övningen så man inte behöver köra exakt samma rörelse vecka ut och vecka in.

Jag kommer ihåg första gången jag skulle utföra övningen. Ordet jag skulle använda för att beskriva mitt sinnestillstånd då är ren och skär frustration! Fasen vad svårt det var! Men skam den som ger sig tänkte och jag och fortsatte nöta. Det är jag glad för idag så jag väldigt ofta lägger in någon variant av denna underbara övning i mina pass. Det jag däremot börjar bli allergisk mot är när folk frågar vad exakt jag tränar när jag använder övningen. Jag brukar då svara att jag tränar hela min kropp och lär olika kroppsdelar att samarbeta istället för att nöta någon liten muskel i taget.

Tänkte jag skulle bjuda på en liten instruktionsfilm av TGU signerad Steve Cotter. Kolla in filmen och försök sedan utföra det själv. Nyckeln till ett bra utförande kan nog stavas tålamod, tro mig!


Vill ni se mer matnyttigt av Steve Cotter om kettlebellträning och annat skoj så skulle jag rekommendera er att gå in på www.ikff.net. Där finns mycket skoj!


Move well and get up(the turkish way)!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar