PurePharma

onsdag 23 november 2011

Frukt

Frukt är något som idag börjar bli lite omdebatterat. Är det nyttigt, eller rentav en sockerbomb?
Jag tänker egentligen inte ge mig in i debatten och argumentera för det ena eller det andra. Vill andra debattera, så får de gärna göra det. Enligt min åsikt handlar det mer om att vara lite logisk.
Sedan jag gått över till paleo har jag faktiskt börjat äta mindre frukt. Detta av den enkla anledningen att jag inte har något sötsug längre och dessutom väldigt sällan äter mellanmål.
Jag äter dock fortfarande frukt. Jag tycker att frukt är gott och dessutom är det något naturligt, som funnits i vår tillvaro sedan den tiden vi höll till i grottor.

Det frukt blivit för mig nu är dock mer som ett tillbehör som kan förgylla en måltid, eller kanske rentav som lite efterrätt. Det är inte längre till för att fylla upp energidepåer, som tidigare. Jag har alltid varit något av en bananknarkare, för att "få bra energi innan träning..." Nu, har jag märkt att det går rätt bra att träna utan den där bananen också.

Jag kommer att fortsätta äta frukt, eftersom jag mår bra av det, men den stora skillnaden är att jag nu aldrig äter frukt för att stilla suget. Nu äter jag för att det är gott med en frukt ibland. Har man problemet att man inte går ned i vikt om man är överviktig och har börjat med paleo kanske man ska dra ned lite på frukt ett tag. Däremot om man ligger på en vikt där man trivs, eller går ned i vikt fast man äter frukt så ser jag ingen anledning att inte äta det heller. Tänk logiskt och våga ifrågasätta!

Nu ska jag ut och köra ett MovNat-pass i ett regnigt Stockholm.

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar