PurePharma

måndag 28 november 2011

Förändring

För att spinna vidare på Antons inlägg om bröd är det också ofta de reaktioner jag får. Bröd är heligt - rör inte mitt bröd. Något i den stilen.
Jag tyckte också det tidigare. Nu har jag inte alls samma sug efter degklumparna.

Den uppfattning man dock ofta får när man läser bloggar som denna är att skribenterna är nån slags supermänniska som bara toknördar in sig på ett område och lever som nån slags asketisk extremist. Sanningen är dock att jag i grund och botten är en lat jävel. Jag vill med minsta möjliga insats få ut så mycket som möjligt och det är just det som paleo handlar om för mig. Jag tränar mindre än tidigare, men mår bättre och presterar bättre fysiskt på alla sätt och vis. Jag äter mat som är lätt att laga, lätt att variera och smakar fantastiskt.
För mig handlar livet om att njuta, inte att plåga sig och lida. Om bröd är vad som står i vägen för att du ska börja njuta fullt ut (tro mig, du kommer att klara dig mycket bättre utan bröd), så rekommenderar jag dig att prova utan bröd i en vecka. Ersätt med goda saker som inte är gjorda av deg. Om jag som är halvlat klarar av det så klarar du det utan problem.
Fördelen med att slippa brödkanterna är också att jag faktiskt har mer energi nu. Jag orkar mycket mer och även om jag tränar mindre rent tidsmässigt, så är jag mycket mer närvarande i det jag gör och njuter av varje (jo, faktiskt!) träningspass. Varför plåga dig i en maskin i en källarlokal när du kan njuta ute i solen?

Jag skulle definitivt inte kalla mig själv asketisk extremist, även om det kanske verkar så eftersom jag inte äter bröd. Jag är nog mer en livsnjutare (hatar egentligen det ordet..) av stora mått och jag tycker att det är mycket lättare att njuta av mat nu när man bara äter det som faktiskt är gott. Bröd är ju bara bukfylla!

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar