PurePharma

söndag 9 oktober 2011

Walk the line

Rubriken har väl inte något med inlägget att göra direkt, utan är bara en förbannat bra låt av Johnny Cash! För ett par år sedan stod promenader inte direkt högt i kurs hos mig. Lyckligtvis har den inställningen förändrats under årens gång och idag kan jag verkligen njuta av att strosa omkring och samtidigt låta alla mina tankar flöda. Att starta dagen med en promenad brukar ofta göra att resten av dagen flyter på bättre. Nu tar jag mig inte ut varje morgon och går, utan jag kan lika gärna ta en promenad på kvällskvisten. Men de där dagarna, som idag, när man kan kliva upp, se att solen lyser ute, och man bara ger sig ut på en liten tur där tankarna kan få flöda fritt så mår man ganska bra. Kan man dessutom passa på och promenera i solskenet och få lite D-vitamin så är ju det ett plus. Men ska man göra det här i Umeå så ska man verkligen ha bra tajming.

Nu behöver ju en promenad inte nödvändigtvis betyda att man bara ger sig ut för promenadens skull, utan det kan ju vara ett medel för att ta sig från punkt A till punkt B lika gärna. I dagens samhälle är vi nog ofta ganska bekväma av oss och tar gärna bilen, bussen eller vad det nu kan vara för att ta oss dit vi ska. Tar vi istället och använder vår egen kropp som transportmedel så finns det många hälsofördelar att hämta. Försök köra på konceptet "inte bilen under milen". Så försöker jag tänka, och eftersom att jag inte ens äger en bil för tillfället så är det ju ganska lätt att följa. Så dagens paleotips är alltså att ta en promenad! Många som förespråkar en mer primal livsstil, brukar också förespråka promenader framför långa löprundor, som många menar bara stressar kroppen istället. Dessutom så ska det ju vara mer skonsamt för kroppen att gå istället för att springa långa sträckor.


Tänkte även länka till en sida(nej det är inte marksdailyapple.com), http://www.primaltoad.com/ , där en amerikansk kille bloggar om paleo och den livsstil som man ofta får med på köpet. Han brukar komma med många bra matrecept, och kanske framför allt så är han en hejare på att hitta på nya smoothie-recept. Så kolla in den sidan om ni har tid och lust. 


Move well and take a walk!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar