PurePharma

tisdag 25 oktober 2011

Vinnarskallar

Är det egentligen vettigt att gå runt och vara sur över att förlora ett parti schack, eller en runda bowling i Funäsdalen? Ända sedan jag började med idrott i mina unga dagar har jag fått lära mig hur viktigt det är att ha en så kallad vinnarskalle. Ja kan köpa att det är användbart när det kommer till elitidrott där resultatet kan vara ganska viktigt. Eller viktigt och viktigt, beror ju på vad man jämför med. 


Men att blir sur över att förlora i monopol mot familjen eller i NHL 2012 på tv-spel mot bästa polaren, är det verkligen värt det...? Förut tyckte jag nog det och jag hade nog beskrivit en vinnarskalle som något positivt. Idag är jag kanske inte direkt av samma åsikt. Målet med att spela ett spel, någon idrott eller vad det nu är ju faktiskt att man ska ha en rolig stund med vänner och familj. Sen om man vinner eller inte spelar ju inte så stor roll när man tänker efter. Givetvis kan jag fortfarande tycka det är roligt att vinna men det har inte någon större betydelse och en förlust är inte lika med jordens undergång. Ett undantag kan väl vara hockeyn för mig där jag faktiskt alltid vill vinna och där resultatet är ganska viktigt. Däremot ska ju inte en förlust i en match behöva gå ut över någon som inte har något med hockeylaget att göra. 


Det här inlägget är väl lite kopplat med det inlägg jag skrev för några veckor sen som handlade om den ädla konsten att leka. Det var väl där mina funderingar kring vinnarskallar började. När jag då beskrev vad leka innebär så är det viktigaste att resultatet inte har någon betydelse. Om jag vinner eller förlorar spelar ju inte någon roll så länge jag haft roligt. Blir jag sur över en förlust blir jag bara stressad av det och blir på dåligt humör, och det är det ju inte värt! Så min slutsats är väl att vinnarskallar kan vara något ganska positivt inom elitidrott, men utanför idrottsarenan mår vi nog bättre av att släppa prestigen och njuta av "nuet" istället.

Move well and play more!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar