PurePharma

fredag 28 oktober 2011

Träning

Jag har alltid gillat träning, både som fenomen och själva utförandet. Däremot betyder ju inte det att jag varje gång har skrattat på väg till gymmet. Det har ju hänt att man har argumenterat en del med sig själv både före och under ett träningspass.
Jag tror att det stora problemet för mig har varit att jag haft fel fokus. Att träna för att "hålla sig i form" är inget vidare hållbart argument. Det är lätt att tänka att "äh, jag är ju i så bra form nu ändå, så jag behöver nog inte träna idag..." Åtminstone har jag fungerat så.

Det som förstört mycket för mig har nog varit all struktur och slentrian. Hur kul är det att göra samma sak som man gjorde för några dagar sen? Jag är en rätt impulsdriven person, så för mig funkar det inte alls.

Nu när jag ändrat träningskoncept totalt tycker jag plötsligt att varje pass är riktigt roligt. Jag tränar bara när jag vill och vad jag vill just då. Jag lyssnar på min kropp och låter känslan för dagen styra. Att styrkepassen också kortats ned från ca 1 timme till kanske 20 min underlättar ju också.
Det roliga är i alla fall att jag känner glädje inför varje pass just nu. Jag försöker få in så mycket lek som möjligt och jag försöker utmana mina rädslor och förutfattade meningar.
Det som hänt, förutom att jag känner mig mer harmonisk, är också att jag är i bättre form än någonsin tidigare. Konditionen och styrkan känns på topp och rörligheten är väl kanske det område där det hänt mest. :)

Prova byta fokus du med. Rör dig för att det är roligt. Gör bara aktiviteter du tycker är roliga eller känns spännande. Bara för att det står i en tidning att löpning och styrketräning är bäst så behöver det inte alls vara det för dig. Det är dags att vi återgår till rörelse som gör oss glada, inte ångestfyllda.

Move well and have FUN!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar