PurePharma

fredag 14 oktober 2011

Saknar du inte...?

Den första fråga som brukar dyka upp efter att man berättat att man äter stenålderskost för någon är oftast, "saknar du inte bröd, pasta och liknande saker?". Jag kan verkligen, helt ärligt, svara: - nej, det gör jag inte! Innan jag började äta paleo så hade jag själv samma fundering. Tänk om man kommer sakna något jättemycket, vad gör man då. Nu har jag väl inte saknat något som jag inte skulle klassa som stenålderskost sen jag la om min kost, så jag har inte behövt fundera så mycket på det. Istället så njuter jag verkligen av det jag äter idag. Kött, grönsaker, frukt, nötter plus något fettrikt går att kombinera på otroligt många sätt. Många tycker det låter tråkigt och tror att man äter samma sak hela tiden. Jag ser däremot otroligt många möjligheter att variera min kost, även om jag inte direkt är den som har problem med att äta samma sak hela tiden.

Sen så är det ju givetvis så att jag faktiskt då och då mevetet fuskar cirka 20%(ibland mindre), och jag kan faktiskt njuta av det jag då äter också, men det är inget som jag verkligen bara måste ha. Just att man räknar med lite fusk i veckan gör det ganska smidigt att leva, till exempel när man blir bortbjuden på middag och inte vill vara den där jobbiga typen som sitter och petar i maten och påpekar att det där är verkligen inget jag skulle äta. Jag kör istället på konceptet "ät och var glad". Däremot så har jag provat äta "perfekt" paleokost under vissa veckor och det funkar också riktigt bra. Men just att ha de där 20% inräknade i kosten är ganska skönt när man väl väljer att fuska. Jag menar vem fasen vill ha ångest för att man väljer att äta en bit kladdkaka med vispgrädde till?

Move well and life is SIMPLE!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar