PurePharma

onsdag 26 oktober 2011

Nyttiga bakterier..?

Såg precis en länk på facebook som en av mina vänner publicerade. Ni kan se den här, http://www.jagalskarmagen.se/ . Den handlar om att man behöver tillsätta extra bakterier i sin kost genom kosttillskott. Men jag frågar mig om vi verkligen behöver det..? Genom att tillsätta extra bakterier i kosten så menar skaparna av hemsidan att vi kan må så mycket bättre och slippa massa åkommor. Bland annat förespråkar de probiotika. Jag googlade probiotika för att hitta lite material om det, och hittade en artikel från läkartidningen.se, http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=14091 , som är skriven av fyra läkare och en docent från stockholmsområdet. De pekar på att vi inte har något att tjäna alls på att tillsätta extra bakterier i kosten, utan det är som att kasta pengarna i sjön. De skriver också att det inte finns så många långtidsstudier gjorda på området. Så även om mycket tyder på att det är ganska ofarligt att inta bakterietillskott så vet vi inte riktigt vilken effekt det kan ge i långa loppet. Det kanske till och med kan vara farligt, eller i alla fall ohälsosamt? Jag kan inte ge något svar på frågan, men jag förstår heller inte hur folk kan vara villig att slänga ut en massa pengar på skräp.


En av personerna som förespråkar de tillskott som finns på www.jagalskarmagen.se är Martin Lidberg, den forne svenske landslagsbrottaren. Den mannen verkar nästan dyka upp i alla sammanhang som har något att göra med träning och hälsa. Folk verkar ha en otrolig tilltro till den mannen, och företag som anställer honom som frontfigur tjänar säkert stora summor på det. Frågan är ju vad han har för utbildning? Att han har varit svensk landslagsbrottare vet jag och han är säkert ganska duktig på att träna själv, men vad fasen har killen för utbildning egentligen? Jag kollade upp några hemsidor där hans namn finns med, och ingenstans kan jag hitta något om vad han har för utbildning. Han är antagligen väldigt vältränad, men det verkar ju inte som killen har allt för många högskolepoäng inom området träning och hälsa. Eller så döljer han sin utbildning för att han inte vill skryta, vad vet jag... Frågan är ju om killen överhuvud taget använder produkterna han gör reklam för själv? Det kan jag bara spekulera om, men med tanke på alla produkter han gör reklam för så kan han ju knappt ha tid med att dricka och äta alla produkter. Så bara för att det är en vältränad kille på framsidan av en förpackning så behöver inte det betyda att produkten är säker och hälsosam. Utan det är det som företagen bakom produkterna vill få oss att tro. Så svälj inte all information du ser, utan börja ifrågasätta mer! Ni får gärna ifrågasätta oss också, det kan vi båda tjäna på :)

Move well and have fun!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar