PurePharma

måndag 17 oktober 2011

Prostatacancer av höga insulinnivåer

Läkare Jan Hammarsten har publicerat sina rön om kopplingen höga insulinnivåer - prostatcancer i tidsskriften "Nature". Klicka på länken, http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=233&artikel=4748074 , för att komma till sveriges radios hemsida där det finns några klipp med Hammarsten. Jag lyssnade på de två korta intervjuklippen och det han kommit fram till under 20 års forskning är synnerligen intressant! Han har då kommit fram till att insulin fungerar som gödning för cancerceller.

Han äter själv enligt den s.k. LCHF-metoden. Den är väl inte helt olik den paleokost jag äter, men det kanske är vissa saker i LCHF, såsom mycket mjölkprodukter, som jag själv försöker undvika. Den kosten förespråkar han också sina patienter att använda. Han tar även upp några av de problem som kan uppstå när man ska byta kosthållning i en av intervjuerna. Bland annat tar han upp hur planeringen och inköp av måltider kan skapa problem i början. Så är det nog för de flesta, även för mig i början, även om jag anser att jag hade ganska bra koll på vad man borde äta för att följa en paleokost redan innan jag övergick till den dieten själv. Men jag kan tänka mig att det kan skapa större problem för andra som kanske inte är så jätteinsatta i kategorin "kost och hälsa". Internet är full av tips för er som är sugen på att prova äta paleo/LCHF, tro mig. Snart kommer även en ny bok, skriven utav en av de stora paleogurusarna. Den kommer att handla om, om jag förstått det hela rätt, de tre första veckorna när man ska byta kosthållning/livsstil. Ska försöka läsa den boken så fort jag kan och skriva lite om den sen. Men kolla in länken i början av inlägget och lyssna på intervjuerna så länge!

Move well and stay away from sugar!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar