PurePharma

torsdag 20 oktober 2011

Periodisk fasta

Begreppet ovan kan ha lite olika innebörd beroende på vem man frågar. Vissa menar att man bör äta inom ett visst tidsfönster och för andra innebär det bara att hoppa över en måltid då och då.
När jag började med paleo var periodisk fasta något jag aldrig trodde att jag skulle klara.
Pre-paleo åt jag ju runt 6-7 mål mat/dag. Att hoppa över ett mål hade varit att boxa mig själv hårt i magen, alltså otänkbart.
Att man dessutom i varenda tidning kan läsa att man bör stoppa i sig något var tredje timme gör ju att man inte gärna ändrar på det där.

Jag har hela tiden gått efter devisen: "Ät när du är hungrig", men det som hänt nu är att jag är hungrig mer sällan än tidigare. Jag som varit slav efter mat- och sovklockan klarar mig nu på ca tre mål mat/dag och kommer på mig själv med att glömma bort lunchen ibland.
Nej, mamma. Det är ingen bantningskur eller liknande. Det råkar bara vara så att jag är mätt under längre tid.

Periodisk fasta tycks också ha en del fördelar. Dels så är det ju rätt logiskt att vi på Hedenhös inte hade tillgång till mat flera gånger/dag, varje dag i veckan. Det kan också vara ett bra sätt att boosta din metabolism på och om du läser det här matnyttiga inlägget kan du också läsa spännande saker om hur periodisk fasta skulle kunna skydda mot cancer.
Orkar du inte läsa hela det inlägget (även om det rekommenderas varmt), så är konklusionen av just delen om periodisk fasta att det sätter igång fagocytos (celldöd) i kroppen.
Cancer är ju som bekant en okontrollerad celltillväxt i kroppen, så om periodisk fasta kan hjälpa till att reglera detta är det en fråga som är väldigt intressant att forska vidare på i min värld.
Att en kost låg på socker också tycks hjälpa till att skydda mot cancer gör ju heller inte saken sämre.
Prova paleo nu om du inte redan är frälst! :)

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar