PurePharma

lördag 22 oktober 2011

Paleo skapar nyfikenhet

När folk får reda på att jag äter paleo så väcks oftast en nyfikenhet, även skeptism, men mer nyfikenhet faktiskt. Det är riktigt roligt, och det brukar komma många roliga funderingar från olika människor. Jag försöker svara så gott jag kan på alla frågor, och den stora frågan brukar vara hur det går ihop att äta paleo och spela hockey. Jag kan väl vara ärlig och säga att även jag var lite fundersam till det innan säsongen, men nu ett par månader in på säsongen så kan jag säga att det fungerar alldeles utmärkt! Tror faktiskt att det provocerar fler när man är idrottare och äter paleo jämfört med en "vanlig" person som äter på samma sätt. Nu vill jag absolut inte provocera folk, och jag brukar vara noga med att inte försöka övertyga folk om att paleo är rätt väg att gå. Det är mycket bättre om de får komma fram till samma svar genom att jag svarar så gott jag kan på deras frågor. Ta min hyresvärd Viktor som exempel(jag är inneboende, så kanske sambo passar bättre?). Han har alltid ätit helt okej kost med en hel del bra råvaror, blandat med mindre bra saker som pasta, ris, bröd o.s.v. Sen jag flyttade in här så har Viktor också i stort sett ätit paleo, om än med kanske lite mer fusk än vad jag brukar äta. Jag har absolut inte tvingat honom till detta, utan jag tror snarare att hans nyfikenhet fick honom att vilja testa.

Nu "fuskar" han som sagt kanske lite mer än mig, men det tycker han att det är värt också. Och som jag och han har diskuterat en hel del så gäller det ju faktiskt att hitta en kosthållning som passar en själv bäst. Både vad det gäller behov och livsstil. Det kan antagligen variera väldigt mycket från person till person vad den ultimata kosthållningen innehåller och man ska ju inte behöva lida bara för att man valt att äta paleo. Kanske är det bättre att fuska en extra gång istället då. Så prova dig fram och se vad som passar just dig. Kanske är du som mig och börjar äta paleo 100% direkt, eller så kanske du vill ta ett steg i taget. Men jag är verkligen övertygad om att många skulle må bra av att äta på ett liknande sätt som vi gör, och som vi sagt tidigare, våga prova! Nu ska jag som sagt inte försöka övertala folk för mycket, men jag hoppas att du blev lite nyfiken iaf :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar