PurePharma

lördag 29 oktober 2011

The Paleo Diet For Athletes



Tänkte att jag skulle skriva en liten recension av en bok som jag läst under några veckor nu. Den heter "The Paleo Diet For Athletes" och är skriven av Loren Cordain och Joe Friel. Min förhoppning var att den här boken skulle passa mig som handen i handsken då jag är idrottare och äter paleo. Men boken var väl inte direkt vad jag trode att den skulle vara. Först och främst så är boken framför allt riktad till uthållighetsidrottare, och för det andra så skiljer sig författarnas syn på vad paleolitisk kost är ganska rejält från min egen syn.


Lauren Cordain är en person som jag skulle beskriva som en fettskrämd primalist. Han förespråkar att vi ska äta grönsaker, frukt och fettsnålt kött tillsammans med lite nötter och olja. Detta visste jag väl om även från början men jag hade ändå ganska höga förhoppningar på boken. En av de viktigaste sakerna för mig sen jag började äta paleo var att släppa min rädsla för mättat fett. Cordain verkar fortfarande lida av den rädslan. Jag förstår då inte riktigt hur han klarar sig att äta på det sätt han gör. Missförstå mig inte här, jag äter och grönsaker, frukt, kött med lite mindre fett i, nötter och olja. Men samtidigt lägger gärna till mer fettrika livsmedel, som bacon för att nämna en stapelvara. Samma bacon menar då Cordain att vi verkligen ska passa oss för om vi vill undvika diverse sjukdomar. Så våra åsikter går väl isär om man säger så. Droppen var när samma författare skrev att maxantalet ägg vi borde äta per vecka är sex stycken. Min fråga är då vad jag ska äta de andra sex dagarna som kvarstår?


Nu kanske jag inte ska såga boken allt för mycket, de menar ju i alla fall att vi ska äta så naturlig kost som möjligt och det håller jag med om. En del saker från boken tycker jag till och med var riktigt bra. Som kapitlet som handlade om vätska ,och när och hur man ska inta vätska. Det skrev jag även ett inlägg om här i bloggen och de tips jag där fick från boken har verkligen funkat bra. Men så mycket mer kommer jag nog inte ta med mig från boken. Men är du långdistansidrottare, vill äta paleo och är fettskrämd så är det här verkligen boken för dig. Själv ger jag den 2/5 toasters, inte så kanonkul...

Move well and don't be afraid of fat!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar