PurePharma

måndag 3 oktober 2011

När ska man äta?

När vi ändå är inne lite på spåret att lyssna på sin egen kropp tänkte jag ta upp ämnet "måltidsfrekvens". Innan jag började äta paleo var jag tvungen att äta var tredje timme, antagligen p.g.a. ett blodsocker som hade värre kurvor än balder på liseberg. Det var inte kul, och många gånger var man nog nära att krascha. Nu för tiden kan jag också bli riktigt hungrig ibland, men jag blir inte sådär trött som jag kunde bli förut. Att jag nu kan lyssna på kroppen och när den är hungrig känns riktigt bra! Skalmans mat-och sovklocka har jag skrotat, och jag kan istället känna efter när det är dags att äta eller dricka. Har man kollat på föreläsningen om socker som Petter la upp här på bloggen så kan man ju dra slutsatsen att om man ska kunna lyssna på sin kropp vad det gäller hunger så gäller det att dra ner nästan helt på sockret. Jag kollade igenom hela föreläsningen igår, och den var riktigt bra! Robert Lustig förklarar där hur sockret gör oss beroende och hur farligt det faktiskt är. Kul också att han rekommenderar paleodieten i slutet på föreläsningen!

Men åter till inrutade matvanor. Jag själv försöker leva efter en enkel regel, nämligen om jag är hungrig så äter jag, och är jag inte hungrig så äter jag inte. Genom åren har man ju till exempel fått höra hur farligt det är att hoppa över en måltid, och framför allt hur farligt det är att skippa frukosten. Nu äter jag oftast frukost eftersom att jag ofta är hungrig på morgnarna. Men är det så farligt att hoppa över den? Jag tror inte det, så länge man äter bra kost i bra mängder resten av dagen är det knappast något problem. Jag tror knappast människorna på stenåldern åt 5-6 mål om dagen. Många studier visar istället på att de oftast åt mycket kvällarna, och inte så mycket på förmiddagarna då de var ute och jagade/samlade mat. Jag har läst att många paleoliter äter efter en så kallas "periodisk fasta" variant. Det går ofta ut på att man fastar en större del av dygnet, medans fönstret när man äter är betydligt mindre. Jag tycker att det verkar vara en ganska intressant metod, men jag är lite mer tveksam till att ätarfönstret ska vara under ungefär samma tid varje dag. Då skulle min regel om att äta när man är hungrig falla. Men kan säkert vara värt att prova!

Så varför går folk och är hungrig bara för att man väntar på att mat- och sovklockan ska ringa och berätta att det är matdags? Jag förstår det inte. Likadant har jag svårt att förstå folk som tvingar i sig mat när man inte är hungrig bara för att man borde äta då... Givetvis kan jag förstå att det kan vara svårt att äta till exempel lunch precis när man vill om man går i skolan eller arbetar. Men annars borde folk börja lyssna lite mer på sin egen kropp och när den är hungrig!

På tal om hungrig, kolla in youtube-klippet ovan för att få er ett gott skratt så här på måndagseftermiddagen.

Move well and eat when you're hungry!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar