PurePharma

måndag 24 oktober 2011

Meatzanight


Något som blivit en favoriträtt här hemma är meatza. Alltså en variant av pizza, men med den skillnaden att degen är utbytt mot kött. Blir inte bättre än så. :)

Meatza är nog både min och även min sambos favoriträtt. De personer vi bjudit på meatza har också blivit frälsta, så det känns som en bra inkörsport till paleovärlden. Pizza verkar också vara en av de saker som folk är rädda för att de ska sakna. Efter att jag ätit meatza så känner jag att jag inte vill återgå till pizza.

Det bästa är att det är väldigt lätt att tillaga och att det går att toppa med nästan vad som helst.

Recept:
Köttfärs
Ägg
Salt
Peppar

Tomat

Basilika
Olivolja
Vitlök
Pinjenötter
(Mixas ihop till pesto)

Valfri topping

Blanda köttfärs (ca 1 kg för en stor plåt) med 1-2 ägg. Salta och peppra. Platta sedan ut köttet på bakplåtspapper.
Ställ in köttfärsen i ugnen, ca 10-20 min på 225 grader. Varierar lite beroende på hur tjockt lager med kött du har. Köttfärsen ska dock vara nästan genomstekt efter detta.

Ta ut plåten och lägg på den topping du önskar. Krossade tomater funkar säkert det också, men vi brukar göra en egen tomatblandning som är supergod och enkel.
Finhacka tomater (typ 7-8 stycken) och blanda med pesto.

Igår hade vi pestotomatröra, salami, ruccola, champinjon, paprika, fetaost och mozzarellaost. Här går det dock att experimentera med det man tycker om, precis som vanlig pizza.
När du lagt på toppingen så ställer du in meatzan i ugnen igen för att stå ca 5-10 min till.

Ta ut meatzan och njut! :)

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar