PurePharma

onsdag 19 oktober 2011

Kaloriräknare

Kaloriräknare kan , tillsammans med måltidsersättning, vara ett av svenskans fulaste ord.
Gå till valfritt gym i landet (och säkert andra länder med för den delen) och strosa bort till konditionshörnan så hittar du oftast ett mindre samhälle som befolkar dessa vedervärdiga maskiner. Cyklar, crosstrainers, löpband och andra obskyra föremål. Alla med en liten display som talar om hur många kalorier du förbränt under ditt pass.

Vad är felet med detta då, egentligen? Jo, enligt mitt synsätt så är det här ett problem. Folk i allmänhet mäter ofta effektiviteten i sitt pass i hur många kalorier de bränt. För att bränna så mycket som möjligt är det inte ovanligt att se personer pusta och frusta och köra på ca 80-90% av maxpuls.
Effekten av detta är dels att man bränner upp en hel del glukos i blodet, vilket gör att kroppen skriker efter socker efteråt. När man sedan slänger i sig en kolhydratrik måltid eller liknande så pumpar man upp insulinnivåerna, vilket som bekant stimulerar fettinlagring. Det är heller inte helt ovanligt att höra meningar som: "Nu när jag förbränt x antal kcal så kan jag faktiskt unna mig den här pizzan utan problem."

Jag har jobbat på ett gym och det här är vardagsexempel. Sen funderar folk på varför de inte går ned i vikt, alltid är förkylda, eller aldrig får den där kroppen de vill ha.
En gång för alla. Att du tränar leder inte till att du kan äta vad som helst.

Att fokusera på antal förbrända kalorier under ett pass kan i många fall vara boven i dramat, eftersom det ofta leder till ovanstående onda cirkel.
Att räkna kalorier över huvud taget, intag och uttag, kan vara något av det dummaste den moderna människan gett upphov till. Varför skulle vi ha ett behov av det? Äter vi oss mätta när vi är hungriga och rör oss kontinuerligt under dagen så existerar inte problemet.
Varför väga mat, för att få i oss tillräckligt när kroppen har en mekanism för att tala om samma sak för oss?

Jag har själv stått på konditionsmaskiner och stirrat blint på displayen. Det gjorde mig svettig, men det gav ingen direkt härlig träningsupplevelse. Nu drar jag hellre ut i skogen och springer, ålar och klättrar runt eller gör något annat jag faktiskt tycker är riktigt kul. Prova du med! Jag lovar att du kommer att förbränna kalorier även utan display. :)

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar