PurePharma

torsdag 27 oktober 2011

Grundlurad

Jag är både lite förvånad och arg på mig själv att jag har kunnat vara så lättlurad som jag varit. Jag har varit rädd för fett och slängt i mig socker och stärkelse i ett flertal år. När jag stekte bacon nyss så slog det mig att jag för nåt år sen hade hällt ut allt överblivet fett istället för att steka äggen i det efteråt. Bara för att jag skulle känna mig "nyttig."

Samtidigt har jag nu börjat reagera på hur mycket propaganda som egentligen sprids i media. Det går inte att titta på tv en timme utan att pumpas med budskapet att fettsnålt är bäst eller att kolesterol är livsfarligt.
Värst är nog ändå reklamen för den nya fettsnåla fritösen, där man nu kan göra "nyttiga pommes frites med bara en sked olja."
Eller, ja. Martin Lidbergs margarinpropaganda vill jag inte ens gå in på...

Det börjar bli dags att vakna nu. Jag skulle inte vilja kalla mig själv dummare än genomsnittet, men jag har ju gått på det här dravlet som kastas ut varje dag. Samma sak med många av mina vänner. Det är kloka, helt logiska människor, men ändå går de också på samma sak.
Det roliga är i alla fall att det verkar finnas en vilja att förändra. Som Anton skrev tidigare så väcker paleo mycket nyfikenhet. Jag har inte stött på särskilt många (som inte är holländska dietister) som bara förkastat det jag gör direkt, utan snarare tvärtom. Folk blir intresserade och inspirerade till att prova. Oftast ligger dock svårigheten i att man inte vet hur man ska gå till väga. Vad handlar man i affären och hur lagar man maten etc.? Min åsikt är att allt det där blivit så mycket enklare nu, men det kräver ju ändå att man sätter sig in i ämnet och lär sig göra medvetna val när man handlar.
Så för att underlätta steget till "den rätta sidan" så kommer vi snart köra igång ett litet projekt här i bloggen. Mer info kommer framöver.

Det viktigaste steget jag tog var nog ändå att släppa prestigen och att faktiskt inse att jag blivit förd bakom ljuset. Jag propagerade för havregrynsgröt och pasta i flera år, men jag har inga problem att idag säga att jag hade fel. Att jag hållit hårt i en åsikt i flera år betyder ju inte att jag inte kan ändra mig. Speciellt inte om ändringen leder till ett liv med bättre hälsa.

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar