PurePharma

tisdag 11 oktober 2011

Fettskräck


Läser just nu Andreas "Kostdoktorn" Eenfeldts bok: Matrevolutionen.
Jag tycker att det är en alldeles utmärkt bok och eftersom jag är lite konspiratoriskt lagd, så gillar jag verkligen sättet den är skriven på. :)


Det som slår mig när jag läser den är hur fettskräcken verkligen inte har något vetenskapligt stöd what so ever. Att fettskräcken har varit fel har jag ju insett vid det här laget, men jag trodde ju i alla fall att det fanns någon som helst liten studie som faktiskt kommit fram till att lite fett borde vara hälsosamt. Det verkar ju nu bara som att alla dagens kostråd är uppbyggda på en väldigt instabil grund och frågan är ju hur lång tid det kommer ta innan luftslottet sprängs.

Jag har själv haft fettskräck och aktat mig för feta maträtter, så jag har ju själv gått på propagandan. Som sjukvårdsutbildad har jag ju också blivit matad (sorry) med fettets farlighet och hur det påverkar kroppen.
Hur kan hela sjukvården, som ska baseras på evidens och beprövad erfarenhet, gå på något dylikt?
När vi under sjukgymnastutbildningen gick igenom insulinets verkan på kroppen fick jag aldrig ihop sammanhanget. Jag fattade inte hur en fettsnål kost skulle kunna vara bra när det var blodsockret som höjde insulinet. Jag svalde väl betet till slut, eftersom jag behövde kunskapen till en tenta, men det låg kvar och gnagde i mig bra länge. Nu på senare tid när jag satt mig in i det på riktigt förstår jag ju att min logik var mer logisk än sjukvårdens logik. Nu är det bara att hoppas att ett paradigmskifte (byte av synsätt inom vetenskapen) är på väg att inträffa.

Ju mer kunskap som sprids, desto snabbare kommer det att gå. Läs in dig på området och vill du ha en lättläst, men bra bok med god vetenskaplig grund så kan jag varmt rekommendera Matrevolutionen.
Har du inte provat att äta mindre raffinerat socker och annat skräp än, så tycker jag absolut att du ska göra det också. Go paleo eller LCHF i en månad. Mår du inte bättre efter det så kan du ju alltid gå tillbaka till det vanliga. Risken är dock att du aldrig kommer vilja återgå till smörgåsar och pasta igen. :)

Move well and eat fat!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar