PurePharma

fredag 14 oktober 2011

Diskussion

När jag var i Holland i helgen hade jag en intressant diskussion med en holländsk hälsocoach. Hon arbetade med viktnedgång och träning på ett gym.
Hon blev närmast bestört över min livsstil. Jag förklarade sakligt och tydligt varför jag gör det här och frågade henne vad hon såg som ett problem.
Hennes motargument var: "Ja visst kanske du mår bra just nu, men vad händer när du går tillbaka till vanlig mat?"
I min värld är det ett annat sätt att säga att den maten hon själv förespråkade kanske inte alls är så bra ändå. :) Det hänger ju också rätt mycket ihop med Antons tidigare inlägg om celiaki. Om det nu är så att man kan känna sig helt frisk, men ändå bevisligen vara glutenintolerant så känns det som att det möjligtvis är så att vi alla är glutenintoleranta mer eller mindre.
Mitt motargument var dock att jag har hemskt svårt att se mig själv gå tillbaka till "vanlig" mat igen och att jag kommer att fortsätta med det som gör mig gott.
Efter att ha ätit en pizza i förrgår så vet jag också hur jag mådde efteråt och det kommer att dröja ett tag till nästa pizza kan jag säga. Förstår verkligen inte hur man har stått ut med den degklumpskänslan efter så många måltider förut.

Nu blir det en promenad i ett soligt, men kallt Stockholm.

Move well and have fun!
/P

2 kommentarer:

  1. Hej Petter,

    Jag är holländare, så ursäkta min svolländska.

    Kan inte hålla mig för skratt ;-). Holland har världens högsta dietisttäthet och de flesta av dessa tjejer är utom all hopp. Jag har försökt diskutera med dom vid flera tillfällen, men aldrig lyckats få någon riktig dialog. En gång blev en dietist så arg när jag lugnt och sansad berättade om Staffan Lindebergs forskning, att hon spottade framför mina fötter.

    Unilever är i grund och botten ett holländskt företag. Dom har ett otroligt stort inflyttande på alla nutriotionsinriktade utbildningar, forskning, med mera, till och med på vad journalister skriver.

    We have a long way to go, i jämförelse med Sverige!

    Toppen blog!

    SvaraRadera
  2. Hej Melchior!
    Haha, det där låter ju helt sjukt! Jag är glad att jag slapp spottandet. :)
    Det känns ganska skrämmande hur ett företag som Unilever kan ha sådant inflytande, men tyvärr liknar det även situationen i Sverige där Axa och Lantmännen har väldigt mycket att säga till om.
    Vi har mycket kunskap att sprida och som sagt lång väg att gå för att slippa spottloskor av dietistkåren. :)

    Kul att du gillar bloggen!
    Ha en bra dag!
    /Petter

    SvaraRadera