PurePharma

tisdag 11 oktober 2011

Crossfits vara eller icke vara

Jag är verkligen kluven i frågan ovan. Crossfit är något som jag då och då utövar och tycker är riktigt roligt, men jag ställer mig samtidigt frågan hur vettigt det är i egentligen.. Skaderisken kan vara ganska hög i Crossfit om man inte är försiktig i de olika momenten, och vad är det man blir bra på om man tränar Crossfit? Många menar att man blir hyffsad på många moment, men man blir inte riktigt bra på någonting. Jag kanske är beredd att hålla med om det. Men många av topputövarna inom sporten har en imponerande fysik och klarar väldigt tunga lyft i styrkeövningar, samtidigt som de har en väldigt hög arbetskapacitet vad det gäller aerobt och anaerobt arbete(efter mitt eget tycke). Frågan är då hur deras träningsupplägg verkligen ser ut. Tror knappast de enbart följer dagens WOD(workout of the day) som någon snubbe på gymmet skrivit ihop utan att ha haft någon större tanke med passet. Jag gissar däremot att många av de lägger upp sina egna pass och kanske blandar in mer "ren" styrketräning.

Hur vettigt är det då att försöka utföra ett pass som ligger på någon random crossfitsida på internet som säger att man ska göra si och så många av olika övningar med en viss vikt...? Det som följer är dagens WOD, saxat från en svensk crossfitsida:

Uppvärmning:1000 meter jättelugn Rodd eller lätt jogg
Pass:Teknik i Chest To Bar pull-ups och Hängande fällkniv/toes to bar. Akta händerna!
Därefter..
På tid, 2 varv av:
Chest To Bar pull-ups
15 Burpee-boxhopp (60/45cm)
8 Hang Clean-Thrusters (40/30kg) (alltså en Hängfrivändning som går över i enThruster)
15 Hängande fällkniv/toes to bar
200m Löpning
Min första tanke är ju att det faktiskt verkar vara riktigt vettiga övningar om man klarar av att utföra dom ska tilläggas. Men hur ska det gå för en person som inte ens klarar av att utföra tekniken i en styrkevädning med ett kvastskaft? Antagligen inte speciellt bra. Har man lite vett innanför pannbenet och vill träna Crossfit så väljer man övningar efter eget tycke och nivå, samtidigt som man är väldigt ärligt mot sig själv. Ska man göra åtta styrkevändningar från hängande position men man tappar tekniken redan efter fyra. Vinner man något på att köra de sista fyra då? Knappast, utan det enda som händer är skaderisken ökar drastiskt. Så mitt tips är att om man verkligen vill träna Crossfit så lyssna på din kropp och var ärlig mot dig själv. Lägg gärna upp dina egna pass, eller gör om de pass som finns på olika sidor så de passar just dig. Crossfit baseras på många riktigt bra övningar, men lär dig tekniken först och våga släppa skivstången INNAN du får diskbråck. 

Move well and listen to your body!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar