PurePharma

onsdag 12 oktober 2011

Borde vi alla bli medlemmar i svenska celiakiförbundet?

Att äta paleokost, LCHF eller någon annan stenåldersliknande kost går mycket ut på att undvika gluten. Gluten är ett protein, eller egentligen en sammansättning av några olika proteiner, som finns i råg, vete och korn. Enligt svenska celiakiförbundet så lider ca 1% av Sveriges befolkning av glutenintiolerans. Samtidigt så säger man att mörkertalet antagligen är mycket större än så. Vad gluten gör om man har celiaki är att det slätar ut tarmludden, vilket leder till att kroppen blir sämre på att absorbera näring. Symtomen man kan få av glutenintolerans eller glutenöverkänslighet är, enligt hemsidan www.celiaki.se, följande: "Symtomen kan debutera i alla åldrar. Många vuxna har haft besvär som feltolkats i flera år. Trötthet, viktminskning och depression kanske inte leder tanken till tarmsjukdom i första hand. Övriga symtom kan vara diarré, förstoppning, nedsatt fertilitet, vitamin-, mineral- eller blodbrist. Ibland upptäcks celiaki hos människor som tycker sig vara friska". 


Jag har ingen aning om jag har diagnosen celiaki eller inte, men det jag kan säga så här efter att jag gått över till en glutenfri stenålderskost är att jag mår otroligt mycket bättre! Jag har även provat på att äta gluten efter min övergång och det jag märkte då var att jag verkligen mådde skit efteråt.. Jag fick huvudvärk, blev otroligt grinig och trött. Jag tvivlar otroligt starkt på att vi människor är gjorda för att äta gluten, och det verkar som fler och fler väljer att skippa produkter som innehåller det. Tror inte våra förfäder på stenålderna käkade så jäkla mycket skogaholmslimpa och pasta carbonara. Att göra ett test för att se om man är glutenintolerant är faktiskt något som jag funderat lite på, men nu när jag inte äter gluten så ser jag väl inte direkt någon anledning till att göra det.





Intressant att under symtomen ovanför så kan man läsa att många som tror sig vara helt friska faktiskt lider av glutenintolerans. Jag är ganska övertygad om att jag är en av de personerna, och det är först så här i efterhand när man slutat äta glutenprodukter som man insett det. Tror du att du är lika som mig så är det väl bara sluta äta gluten ett tag för att se vad som händer. Det kan vara det bästa beslut du någonsin tagit!


Move well and stay away from gluten!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar