PurePharma

måndag 17 oktober 2011

Bakåtsträvare

När man läser vår blogg så kanske vi framstår som två grottmänniskor som avskyr allt det som dagens samhälle har att erbjuda. Riktigt så är det inte. Det finns otroligt många nymodigheter(haha vilket jäkla ord) som jag avänder dagligen, som min dator och iphone för att nämna ett par saker. Nä, det är väl framför allt mycket av den kost som många av oss människor idag äter som vi ställer oss lite frågande till... Där tror jag  att vi alla har något att vinna på att äta mer på ett stenålderssätt. Mycket tyder på att vi fortfarande är gjorda för att äta på samma sätt som våra förfäder gjorde då. Sen får man givetvis se till vilket behov man har som individ idag. Exempelvis så fanns det ju knappast några som sprang ett marathon bara för skojs skull på hedenhöstiden. Däremot finns det många som skulle göra det idag, och tillsammans med andra idrottare så kan ju det ultimata kostintaget se lite annorlunda ut idag för vissa. Notera dock att jag skrev LITE. Så man får kanske helt enkelt prova sig fram till vilken makronutrientfördelning(protein, fett, kolhydrater) som passar en själv bäst. Men bygger man upp sin kost runt kött, fisk, skaldjur, frukt, grönsaker, nötter, och fettprodukter samtidigt som man provar sig fram till vilken blandning av protein, fett och kolhydrater som passar bäst så kan man nog få till en nog sånär ultimat kost.



Men åter till frågan om bakåtsträvare. Många kan säkert se primalister som just bakåtsträvare, och det kan säkert vara så i många fall. Jag själv ser mig absolut inte som någon bakåtsträvare, utan det finns ju många saker som vi har idag och som vi absolut inte hade på stenåldern, som jag inte skulle klara mig utan idag. Däremot så försöker jag faktiskt bli mindre beroende av mina tekniska prylar. Datorn är jag nästan tvungen att använda dagligen när jag pluggar. Men saker som TV och TV-spel är två saker som jag absolut inte använder lika mycket nu för tiden. Hade jag haft tråkigt för ett par år sedan hade jag antagligen satt mig och kollat på TV, nu försöker jag hitta på något roligt med några kompisar istället, alternativt gå ut och ta en skön promenad bara.






Jag har haft lite funderingar på att ta en helg där jag faktiskt ska försöka klara mig helt utan tekniska prylar, med undantag för saker som jag använder när jag lagar mat. Skulle vara roligt och se om man överhuvud taget skulle klara av det. Men ska man göra det så kanske man ska berätta det för folk i närheten så de inte drar ihop en skallgångskedja när man inte svarat i sin telefon på tre dagar :)

Move well and have fun!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar