PurePharma

lördag 1 oktober 2011

Att lyssna på sin egen kropp

Kroppen har en hel del fiffiga funktioner och signaler. Men det är kanske inte alltid man är så duktig på att lyssna på de signalerna kanske..? Ta smärta till exempel. Det är kroppens signal på att något är fel. Så vad är bäst, ta en alvedon och strunta helt i det din kropp försöker säga dig? Eller verkligen ta reda på vad det är som är fel, försöka göra något åt det, eller om det kanske bara så att kroppen behöver vila? Jag skulle välja alternativ nummer två, men jag tror många människor idag väljer den enkla vägen istället. Nu ska jag kanske inte såga smärtlindrande tabletter helt, det finns nog många fall där de kommer till nytta på riktigt och hjälper folk som har en enorm smärta. Det jag menar är när man tar en alvedon, ipren eller vad det nu är så fort man har en liten känning. Det kvalar nog inte direkt in på topp-10 listan i kategorin "saker som är bra för din kropp och hälsa".

Jag som hockeyspelare har sett skräckexempel på det här där vissa spelare jag spelat med har tuggat smärtlindrande som om det vore smågodis. Kommer t.ex. ihåg en gång när jag såg en av mina lagkamrater för några år sedan tog någon sån där tablett innan en match och jag frågade honom om hade ont. Han svarade, "nej, inte nu men jag kanske kommer få ont under matchen", och han hade ingen skada innan. Goddag yxskaft, tänkte jag och gick därifrån funderande på hur vissa människor är funtade. Det var absolut inte så att jag tyckte illa om killen, snarare tvärtom, och vi hängde en hel del utanför hallen, men det var ju lite svårt att släppa tanken på hur det stod till "där uppe" på killen i fråga.

Jag tror många idag drar parallellen, receptfritt=ofarligt. Tyvärr fungerar det väl inte riktigt så, och jag tror det bästa är att verkligen fundera på om det är värt att ta en tablett och ignorera sina egna kroppssignaler, eller om man kanske ska låta sin egen kropp lösa problemet själv istället. Kroppen är fantastisk och kan lösa otroligt mycket på egen hand, ta vara på det!

Move well and listen to your body!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar