PurePharma

fredag 9 september 2011

Vetenskap

Sitter och pluggar vetenskapsteori för fulla muggar och kände i och med det att ett inlägg i det temat skulle sitta fint.
När det gäller kost och träning finns det många "experter" och "förstå-sig-påare" där ute. Människor som rent frankt påstår sig veta sanningen, eller den rätta vägen till den snygga kroppen. Då våra kvällstidningar säljer fler lösnummer på folk som "vet" hur det ligger till än på folk som är ärliga och erkänner svårigheter är det också "förstå-sig-påarna" som oftast hamnar i media.
Därför ska jag nu tydliggöra att jag absolut inte är någon expert på detta område. Min omläggning till paleolivsstilen är i grund och botten ett experiment för min del och jag har valt att dela med mig av mina erfarenheter här.
Vad gäller vetenskapliga studier så är det väldigt svårt att forska på just kost och träning, eftersom det är så många faktorer som spelar in vad gäller livsstil. Det går heller inte att kontrollera eller tvinga människor till fullo i en studie, eftersom det skulle bryta mot forskningsetiken.
Det viktiga är därför att vara kritisk mot den information man kommer över. Därmed inte sagt att du ska avfärda allt du läser och ser som nonsens, men svälj inte ned allt utan åtminstone ägna en tanke åt vad det egentligen finns för argument bakom. Om en person påstår sig veta till 100% så är det ganska troligt att det är något lurt bakom, men en braskande rubrik säljer som sagt bättre än att något "kanske kan hjälpa."

Jag kommer fortsätta publicera mina egna erfarenheter, inställningar och tankar här. Troligen kommer det också in en del vetenskap och studier så småningom, men då ska jag vara noga med att kritiskt granska först. Hoppas också att läsarna av den här bloggen är kritiska mot det som skrivs, men att ni är det med öppna sinnen för nya tankar och idéer. På så sätt kan vi tillsammans skapa nytt vetande och kunskap.

Move well and have fun!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar