PurePharma

måndag 26 september 2011

"Vad ska du köra idag?"

Rubriken kanske kan vara den mest utnötta repliken på Sveriges alla gym tillsammans idag. Jag är oerhört trött på att både ställa och få frågan själv. Det brukar bli ganska jobbigt när man börjar förklara att jag hellre tränar hela min kropp som en fungerande enhet, än att hålla på att dela upp kroppen i en massa olika delar. Jag har inget emot att andra delar upp sin träning efter en massa olika kroppsdelar och tränar en del i taget. Men jag har, tack och lov, helt släppt tankarna på att lägga upp min träning på det viset. Jag har däremot varit fast i det träsket förut och gått till gymmet för att träna t.ex. rygg/biceps en dag och bröst/triceps den andra. Nu däremot bygger jag upp mina träningspass med stora, tunga flerledsövningar såsom knäböj, marklyft, utfall, bänkpress, chins, pull-ups, de olympiska lyften(ryck, frivändning, stöt). Lägg till några bålövningar á la Gray Cook, och alla möjliga övningar som man kan utföra med en kettlebell så har man en ganska komplett bas med övningar. Sen kan man givetvis variera övningarna en hel del, som att köra marklyft på ett ben i taget för att ge ett exempel.

Jag tänker bara på alla de som påstår att de inte har tid att träna. Skulle de sluta dela upp kroppen hela tiden och koncentrera sig på tunga basövningar istället skulle de inte behöva lägga ner lika mycket tid på gymmet, om man nu inte har tid till det. Ett eller två pass i veckan kan säkert vara fullt tillräckligt för att få många av fördelarna styrketräning kan ge. Jag själv brukar köra 2-3 styrkepass i veckan, jämfört med runt 4-5 som det ofta kunde bli förut.

Lite off-topic så klarade jag att göra några få enhandsryck med en 40-kilos kettlebell idag. Det var första gången jag klarade det. Tankarna innan gick väl ungefär så här: "det här kan vara det sista jag gör i livet", och sedan kunde man se tidningsrubrikerna framför sig där det stod: "22-åring allvarligt skadad på IKSU, fick hybris och skulle jonglera med 40-kilos gjutjärnsklump". Men så blev då inte fallet utan jag klarade det på första försöket och det kändes riktigt bra. I och för sig gick det bättre med högerarmen än vänsterarmen så jag får jobba lite mer med vänstersidan så jag inte får några ojämnheter i min kropp. Imorgon ska jag nog be IKSU köpa in lite tyngre klot så jag har något nytt mål att sikta på.

Move well and "no more curls for the girls"!
/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar