PurePharma

tisdag 27 september 2011

Vad äta?

Har tagit för givet att läsarna av denna blogg är till stor del paleonördar som vi själva är. Det slog mig dock att det kan ramla in en och annan som bara är nyfiken, eller inte har en aning om vad stenålderskosten går ut på.
Det är ju rätt mycket logik i det hela. Det handlar om att äta det våra förfäder åt, då våra kroppar är utvecklade för detta.
I mitt fall innebär det att huvuddelen av min kost utgörs av följande:
Kött
Fisk
Fågel
Grönsaker
Frukt
Bär
Ägg
Nötter
Oljor
Rotfrukter till viss del

I gråzonen i paleovärlden ligger bland annat mejeriprodukter. Jag har valt att äta fet yoghurt då och då, men det är inget jag baserar mitt födointag på. Jag använder också smör att steka i.
Kaffe är också en sådan sak som det debatteras om. Jag tycker att kaffe är gott och i och med att inget tyder på att kaffe skulle vara skadligt för mig (i lagom mängd) så kommer jag fortsätta med detta.

För dig som är ny inom paleo, eller funderar på att prova kan det svåraste vara att komma på vad man ska äta. När man väl har hittat några roliga recept så vill man aldrig gå tillbaka till vad man åt tidigare.
För bra tips på recept, eller för lite inspiration kan jag varmt rekommendera denna sida: http://www.thefoodee.co/
Det är huvudsakligen den jag använder mig av i dagsläget för att bygga upp min egen receptbank.
Sitter du med nåt favoritrecept så får du gärna skriva in det i kommentarerna.

Move well and eat meat!
/P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar